Nu kommer danske hjertestartere på nettet

I dag bliver de første danske hjertestartere koblet på internettet med såkaldt Internet of Things-teknologi (IoT). Det gør det muligt at overvåge den enkelte hjertestarter i døgndrift og dermed sikre, at den virker, hver gang uheldet er ude. Det er Hjerteforeningen og Telenor, der med tech-virksomheden Seluxit som leverandør, har taget initiativ til at opgradere Hjerteforeningens mange hjertestartere med IoT. Opgraderingen starter i dag, og til august vil de første 39 hjertestartere være opgraderet

Normalt vedligeholdes hjertestartere slet ikke eller i bedste fald kun ved jævnlige servicebesøg. Det kan give en falsk tryghed og i værste fald være fatalt, hvis en hjertestarter er ude af drift i en ulykkessituation. Derfor gik Hjerteforeningen og Telenor tilbage i januar sammen med Seluxit om at udvikle en intelligent IoT-løsning for at sikre, at hjertestartere altid er klar til brug.

Meget snak om IoT, lidt handling

I første omgang bliver alle de af Hjerteforeningens hjertestartere, der hænger i eller ved landets fakta-butikker, opgraderet med den nye teknologi. Det drejer sig om i alt 39 hjertestartere. Arbejdet starter i dag, og i løbet af den næste uges tid, vil de første 9 hjertestartere blive opgraderet. De næste 30 vil efter planen været opgraderet i starten af august.

Der bliver talt rigtig meget om IoT i disse år. Det er selvfølgelig fint at have ideer og gode hensigter. Men ord gør det ikke alene. Der skal handling bag. Det er derfor med stor tilfredshed, at vi Telenor i samarbejde med Hjerteforeningen og Seluxit i dag kan montere Danmarks første IoT-hjertestarter.

Jan Rasmussen, erhvervschef og ansvarlig for IoT og erhvervsløsninger i Telenor

Med IoT er det muligt at gennemføre en intelligent og konstant overvågning. Hver enkelt hjertestarter er udstyret med en række sensorer, der er koblet på Telenors landsdækkende netværk. Så snart en sensor registrerer, at en hjertestarter fx mangler batteri, har været udsat for hærværk eller af anden årsag ikke er funktionsdygtig, sender den en besked, så problemet kan blive løst med det samme.

De færreste er klar over, hvad vi i dag kan løse med IoT. I Telenor hjælper vi kunder og samarbejdspartnere med at konkretisere mulighederne og klart definere problemet, som teknologien i sidste ende skal løse. Samtidig tager vi en faciliterende rolle i udvikling af produktet eller løsningen, hvilket vores arbejde for Hjerteforeningen et godt eksempel på.

Jan Rasmussen

Kvalitet er afgørende

Rent praktisk sker opgraderingen ved, at hver hjertestarter får monteret en enhed med forskellige sensorer, der overvåger hjertestarteren 24 timer i døgnet. Enheden er udviklet af Aalborg-virksomheden, Seluxit.

Det har været vigtigt for at os at udvikle en enhed, der også kan bruges på eksisterende hjertestartere. Det duer ikke, hvis man skal ud og udskifte alle landets hjertestartere, for at opgradere dem med IoT. Det skal være plug-and-play, så det er nemt at gå til

Daniel Lux, administrerende direktør i Seluxit.

Han peger samtidig på, at den løsning som Telenor og Seluxit leverer til Hjerteforeningen, adskiller sig fra andre forsøg med IoT og hjertestartere ved at overvåge selve hjertestarteren, og ikke kun skabet.

Ved at have både optisk og akustisk overvågning minimerer vi risikoen for fejlalarmer, der fx udløses af larm i omgivelserne. Og ved at overvåge selve hjertestarteren i stedet for skabet, kan vi ikke bare se om den er funktionsdygtig eller ej. Vi kan også med stor nøjagtig forudse, hvornår den får brug for næste servicetjek.

Daniel Lux

Et spørgsmål om liv og død

Hos Hjerteforeningen glæder man sig over, at samarbejdet med Telenor og Seluxit nu begynder at vise de første resultater.

Hjertestop er et spørgsmål om liv eller død, og derfor er det helt afgørende, at man kan stole på, at hjertestarteren virker, når man står over for et menneske med hjertestop. Jeg tror, at alle, der løber efter en hjertestarter, forventer, at udstyret er 100 % i orden. Desværre ved vi, at der kan gå forglemmelse i den, når først man har anskaffet sig en hjertestarter, og at der kan være utydelighed omkring, hvem der har ansvaret for, at den bliver vedligeholdt. Derfor er vi rigtig glade for, at Hjerteforeningen sammen med gode samarbejdspartnere kan være med til at sikre døgnovervågning og garanteret vedligehold. Det kan ganske enkelt være med til at redde liv.

Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen

Opgraderingen af de 39 hjertestartere rundt om i landets fakta-butikker er en del af optakten til Hjerteforeningens årlige Landsuddeling, hvor alle har mulighed for at gå sig til en gratis hjertestarter. Landsuddelingen afholdes i år søndag d. 30. august.

Yderligere info om mulighed for en gratis hjertestarter: gådigtilenhjertestartet.dk

Fakta

Opgraderingen af Hjertestartere med IoT starter i dag. I løbet af den kommende uge bliver de første 9 hjertestartere opgraderet, det gælder hjertestartere på følgende adresser:

  • fakta, Taulov, Adelvej 63, Fredericia
  • fakta, Vejlevej 101 E, 7000 Fredericia
  • fakta, Hjallesevej 142-144, Odense M
  • fakta, Nyborgvej 93-95, Odense C
  • fakta, Tvedvej 139 A, Svendborg
  • fakta, Vesterløkken 4, Svendborg
  • fakta, Ringvej Syd 84, Viby J
  • fakta, Silkeborgvej 340, Åbyhøj
  • fakta, Nørrealle 16, Hørning

Henover sommeren vil yderligere 30 hjertestartere bliver opgraderet. Det gælder bl.a.: hjertestartere i København, Slagelse, Vordingborg, Nyborg, Nordborg, Ringkøbing, Herning, Odder, Silkeborg, Horsens, Viborg, Aalborg, Frederikshavn med flere.

Om Hjertestartere

5.400 danskere får hjertestop udenfor hospitalet. Det svarer til 15 personer om dagen.

Hvis personen med hjertestop bliver stødt med en hjertestarter inden 3 til 5 minutter efter hjertestoppet, kan overlevelsen være op til 50-70 %.

I dag (2018) stødes 9 % af personer med hjertestop uden for hospital med en hjertestarter, inden ambulancen ankommer. Det er en syvdobling fra 1,3 % i 2001. I det offentlige rum bliver der stødt med en hjertestarter i 19 % af alle tilfælde med hjertestop, inden ambulancen når frem. I private hjem stødes 6,4 % med en hjertestarter, før ambulancen kommer frem.

I 2018 overlevede 16 procent af hjertestoppatienterne til og med 30 dage efter hjertestoppet.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2789 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvis du ikke allerede får vores nyhedsbrev, har du her muligheden for at tilmelde dig.

Vi udsender 1 gang om ugen, så vi kommer ikke til at spamme din mailboks.

Vi holder dine data private, og deler dem ikke med tredjepart