Spillet, der stiller store krav til dig

Bloodborne byder på noget så sjældent som et intelligent hack ’n slash-gameplay, men det er langt fra alle, som fortjener spillets små forløsende øjeblikke

Bloodborne

Intelligens er et relativt fænomen, hvis betydning bliver udvidet, som vi dør for 50. gang på samme bane. For Bloodborne er ikke et konventionelt hack ’n slash-spil, hvor hjernen slukkes, når din PlayStation 4 tændes. Vær forberedt på mange timers frustration, mens tålmodighed, øvelse og udholdenhed belønnes gennem forløsningens følelse

Bloodborne

Jamen, jeg er ikke Frankensteins monster!

Sonys helt store eksklusivtitel til PlayStation 4 dette forår er en vinder, som udfordrer dig, ligesom det dræner dig. Du hader Bloodborne, fordi du elsker det – og den magt spillet har over dig. For du kan ikke slippe controlleren, selv om du atter er blevet slagtet. Ej heller kan du lade være med at overveje nye taktikker, når konsollen er slukket – for du vil bare gennemføre banen!

Bloodborne er til dig, der ønsker et intelligent hack ’n slash-spil, hvor du skal studere dine fjenders unikke angrebsmønster, fordi du ikke hovedkulds kan kaste dig ind i horden af groteske modstandere, der er bevæbnet med høtyve og fakler, mens de forsøger at jage dig ud af byen som et andet Frankensteins monster. Du starter med at blive kastet ind i det, der ligner en gal mands version af det victorianske London, hvor kister og kadavere pryder bybilledets sen gotiske arkitektur. Du er bevæbnet med dit slagvåben og skydevåben i hver sin hånd, som du skal lære at udnytte, hvis du vil overleve mødet med de lokale.

Bloodborne

Kendskabet til dine våben er essentielt for din overlevelse. Skydevåbnet bruges til at lamme fjenden i få sekunder, mens slagvåbnet bruges til at dræbe. Sidstnævnte har flere funktioner, der tager tid at aflure endsige mestre. For du kan ikke bare angribe uhæmmet, eftersom din energi bliver drænet, og du skal hvile i et kort øjeblik for at angribe igen. Samtidig bør du bruge et let slag til begynde en kamp, mens det tunge slag bruges i slutningen af en angrebskombination – ellers er du sårbar over for angreb, mens du samler kræfter. At du ikke bare kan angribe uhæmmet styrker gameplayet betydeligt, eftersom du slipper for hjernedød button-mashing, der er normalt karakteriserer hack ’n slash-genren.

Hvert våben har sine egne styrker og svagheder. Det tunge, men kraftfulde slagvåben er langsomt, hvormed du får sværere ved at angribe før din fjende. Det lette er hurtigt, men skaden er minimal. Ofte er det vigtigt, at du rammer din modstander, mens han er i færd med at svinge sit våben, fordi du ikke kan parere, hvormed angrebet afværges. Du kan dog undvige ved at trykke på O-knappen, og det er især vigtigt mod større fjender eller snigskytter.

Bloodborne er frustrerende, fordi gameplayet stiller krav til din intelligens og evne til at lære af dine fejl, som du får rig mulighed for at begå. Indlæringskurven er stejl, da selv den almindelige fodsoldat har et angrebsmønster, du gør klogt i ikke at undervurdere. Samtidig er fjendernes placering i miljøet ofte taktisk velfunderet, hvilket gør, at du bliver nødt til at lokke enkelte væk fra forsamlingen og nedlægge dem, før du fejer resten af banen med dit slagvåben.

Bloodborne

At blive klogere betyder lange ventetider

For hver modstander du nedlægger, indsamler du Blood Echoes, du kan bruge som valuta til at købe nye våben og genstande. Går du på opdagelse i de enkelte baner, vil du også opdage særlige genstande til opgraderingen af dine våben. Bloodborne har mange facetter, der smager af rollespilsverdenen, men ingen stikker lige så dybt som kampsystemet. Og ligesom du er overladt til dig selv i kampens hede, skal du selv opdage, hvordan du bedst sammensætter din egen figur og bruger genstandene til at styrke dig.

Informationsniveauet er meget lavt. Du skal selv finde ud af, hvad de enkelte statistikker betyder. From Software har en lettere utraditionel tilgang til deres spillere; vi laver spillet, du finder ud af, hvordan du kan gennemføre det. Ikke så meget snak og pædagogik, du skal selv finde ud af tingene. Tilgangen er meget tiltalende, fordi From Software taler op til spilleren frem for ned, og det kunne have udløst en top score, hvis det ikke var for de lange indkodningstider.

Frustrerende er det nemlig at vente 20-40 sekunder, hvilket det tager fra din død til du genstarter fra seneste lanterne, der er banens checkpoint. Rejser du fra en bane til Hunter’s Dream, der er dit helle i den uhellige verden, tager det ligeledes et halvt minuts tid for banen at kode ind. Endvidere kan der være langt mellem de forskellige lanterner, hvilket gør, at du er nået rigtig langt i en bane, inden du bliver dræbt – blot for at skulle starte forfra ved sidste lanterne. Alene betyder 30-40 sekunders ventetid ingenting, men antallet af indkodningssekvenser er mange og forekommer ofte.

Bloodborne

Creepy historiefortælling

Bloodborne har en historie, og din rejse til en anden verden, hvor ondskaben hærger, har et formål. Hvilket, lige præcist, får du heller ikke serveret af tjeneren med fløjlshandsker, mens stuepigen giver dig fodmassage ved kaminens varme ild. Vil du have hele historien, må du selv opsøge den. For historien er fordelt i små bidder rundt omkring på banerne, hvor du finder notater i det skjulte. Så må du selv stykke et plot og handling sammen i dit hoved, mens du har travlt med at overleve angreb fra alverdens groteske monstre og landsbyboere med fakler og høtyve.

Nej, Bloodborne gør sig ikke i banaliteter som lineær historiefortælling. Spillet giver dig til gengæld stemning og uhygge for alle pengene. Uanset om du bevæger dig gennem storbyens gader, kirkegårde eller et victoriansk universitet, møder du en dyster stemning. Sjældent er du i tvivl om, at du er kastet ind i en kold verden, som håb og godhed har forladt for længe siden. From Software forstår at male et grotesk maleri som dine fjender bestående af vansirede mennesker, kæmpe rotter og Quasimodo-lignende kæmper. Til tider vil du hoppe i sofaen, og du bliver nødt til at knibe balderne sammen, fordi et monster springer frem fra skyggen og angriber dig hæmningsløst. Jo, Bloodborne formår at fordele chokeffektens små overraskelser ud over de rigtige øjeblikke.

Fejr dine fejl og mangler

Bloodborne er ikke for alle. Har du tålmodighed, lysten til at aflure dine fjenders angrebsmønstre såvel som evnen til at lære af dine fejl, selv om du skal prøve samme bane igen og igen, vil du se en perle i From Softwares østers. Bloodborne belønner sine spillere, der forstår kravet om snilde, taktiske angreb såvel som ihærdighed. Dermed er lange og hyppige indkodningstider underordnede, ligesom dine mange dødsfald undervejs. Vi holdt op med at tælle ved 50 – alene i første bane. Alligevel elsker vi Bloodborne, fordi spillet er så intelligent skruet sammen, og det har et af de mest raffinerede kampsystemer, vi har set i et hack ’n slash-spil i mange, mange år. Køb det og glæd dig over fortvivlelsen over dine manglende evner til at overleve i længere tid – for forløsningen kommer, når du har lært af dine fejl.

bloodborne
Produktinformation

  • Titel: Bloodborne
  • Platform: PlayStation 4
  • Genre: Actionspil
  • Antal spillere: 1-2
  • Udvikler: From Software
  • Udgiver: SCE Studio Japan
  • Set til pris: Kr. 479
  • Mere information her

Bedømmelse

Samlet vurdering 90%Tech-Test-wide-RGB-silver_small

Bloodborne er til dig, der ønsker intelligens i actionspil. Har du tålmodigheden og viljen til at lære af dine fejl ved at studere fjenden, er denne PlayStation 4-eksklusivtitel det rette valg. Giver du dig hen til fortvivlelse over egen utilstrækkelighed, der fører til et utal af dødsfald, fortjener du ikke forløsningens blide rygklap, når du gør det rigtige i spillet og vinder en lille sejr i rækken. Sådan tænker From Software, og det er vi glade for!

Kommentar til artiklen?