Nyheder fra gl. site

Corona, Covid-19 og teknologi

Trend 1: Teknologi til bekæmpelse af ensomhed Mens anden COVID-19-chokbølge er i gang, stiger antallet af mennesker, der føler sig isoleret og ensomme. Vi er ikke vant til lockdowns og social afstand, og med kronisk isolation følger en række sygdomme som angst og depression. Telenor Research mener, at eHealth-aktørerne vil udvikle nye banebrydende værktøjer og tjenester til bekæmpelse af mentale sundhedsproblemer. Med 5G-udrulningen bliver det muligt, at vi ser de første anvendelser af AR og VR-teknologi i holografiske kommunikationsværktøjer i 2021. Muligheden for at se familie og venner i fuld 3D-størrelse kan lindre følelsen af ensomhed i forhold til, hvad videoopkald kan. Holografiske møder, robotkammerater og terapeutiske chatbots bliver langt mere udbredt i 2021. Disse teknologier vil aldrig kunne erstatte fysisk menneskelig kontakt, men de forbedrer den mentale trivsel for mennesker, der oplever langvarig isolation. Trend 2: De grønne teknologier vinder indpas Mens pandemien var altoverskyggende i 2020, står vi fortsat overfor en global klimaudfordring. I 2020 har virksomhederne fået sat skub i brugen af digitale værktøjer, som reducerer rejseaktiviteten på verdensplan. Telenor Research forudser, at regeringerne i 2021 vil udnytte momentum til at bane vejen for et grønt opsving fra pandemiens destruktivitet. En undersøgelse fra World Economic Forum fremhæver, at digital teknologi kan reducere de globale emissioner med 15%, og vi forventer at se flere emissionsreduktioner allerede i 2021. Klimalove vil træde i kraft og AI vil skabe nye intelligente energisparende løsninger. I byer over hele verden vil kunstig intelligens optimere energiforbruget i datacentre eller mobile basestationer, optimere transport …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

TV’et samler os under Corona

Året har været præget af social isolation og færre muligheder for oplevelser i den fysiske verden, hvilket har banet vejen for et comeback til tv’et. Samsung Nordics og professor Anette Hill gennemfører netop nu et studie, som undersøger, hvordan Tv-forbruget i Norden har udviklet sig det seneste år. Vi kan i vores undersøgelse se, at TV har fået en vigtigere rolle i vores hverdag. Uanset om det handler om at se en serie sammen med en ven eller at følge de seneste nyheder om Covid-19, er TV noget, som vi finder tryghed i under krisetider. Annette Hill, professor på Lunds universitet Undersøgelsen, der er baseret på blandt andet dybdeinterviews med unge fra hele Norden, data fra tv-ratings, nyhedsartikler, tv-anmeldelser og diskussioner på online fora, viser flere interessante tendenser. For mange unge er tv blevet en følgesvend, der giver selskab i løbet af dagen, mens man foretager sig andre ting. Og så er tv i højere grad end tidligere også blevet en social aktivitet, hvor man ser serier sammen med vennerne – herunder er der opstået en særlig trend med at gense gamle serier igen og igen sammen med andre. Også når det gælder de foretrukne genrer hos de yngre målgrupper har Covid-19 betydet et skift. Undersøgelsen viser nemlig, at reality-serier med fokus på romantik oplever øget popularitet. Ifølge Anette Hill skyldes det vores naturlige hang til at deler vores egne oplevelser og synspunkter gennem at sladre med vennerne. Noget der fører os tættere sammen og mindsker påvirkningen fra den sociale …. (læs mere her)
Business

Dataforbruget nåede nye højder i 2020

Danskernes forbrug af mobildata røg kraftigt i vejret i 2020, og vi har også talt markant mere i telefon, end vi gjorde sidste år. Det viser tal fra Telenor. Hjemmearbejde, karantæner og rejserestriktioner har i den grad påvirket vores adfærd og mobilvaner. Generelt har vi talt 13% mere i telefon end sidste år, og vi har brugt vores mobiltelefoner 40% mere til at gå på nettet. Vi følger trafikken nøje i mobilnetværket, så vi altid sikrer, at der er rigeligt med kapacitet i netværket til at dække vores kunders behov. Datatrafikken har været stigende i flere år, men i år har det været vildt at se, hvordan vores ændrede corona-adfærd har været så tydelig – især i dagene omkring lockdown i marts, hvor trafikken i netværket steg voldsomt under første pressemøde, ligesom mobiltrafikken i sommer viste, at danskerne havde skiftet Solkysten ud med Stevns Klint. Jesper Mølbak, netværksekspert i Telenor Året i data Ændringerne i vores brug af mobilt internet blev skudt i gang i marts, hvor danskerne fulgte nøje med bag skærmene, da vi første gang lukkede ned. Den høje stigning i dataforbrug i marts på 39% strakte sig helt ind i april, hvor trafikken steg med 37%. I maj og juni fladede dataforbruget lidt mere ud, men der var fortsat en stigning på 32% i maj og 33% i juni. Da danskerne gik på sommerferie, blev det tydeligt, at rejserestriktionerne blev fulgt og ferien brugt herhjemme – datatrafikken steg generelt med 42% her i Danmark. Ved Stevns Klint …. (læs mere her)
Business

Familierobot skal begrænse Corona-smitten

En lille telerobot, som kan styres via en smartphone, hjælper lige nu danske familier og skoler/elever med at holde tæt kontakt uden at være fysisk i nærheden af hinanden og dermed udsætte andre for at blive smittet med coronavirus. Telerobotten hedder Fable Connect, og er udviklet af den danske robotvirksomhed Shape Robotics i samarbejde med børnecancerafdelingen på Rigshospitalet. Det oprindelige formål var, at de små robotter skulle hjælpe langtidsindlagte hospitalspatienter med at holde kontakt til familie og skole. Så kom Covid-19 og alle begrænsningerne i forhold til at arbejde sammen, gå i skole sammen og besøge hinanden privat til hverdag og højtider.  Vores telerobot er jo udviklet før nogen havde hørt om coronavirus eller tænkt over, hvordan en pandemi påvirker vores allesammens hverdag, men når verden ændrer sig, ændrer teknologiens anvendelsesmuligheder sig også. Og så kan en lille robot, udviklet til hospitals- og undervisningsbrug, pludselig spille en positiv rolle i forhold til at bevare kontakt i hverdagen uden at udsætte andre for smitterisiko. David Johan Christensen, CEO hos Shape Robotics Letbetjente robotter er fremtiden Fable Connect-robotten gør det muligt for den besøgende at se og høre, bevæge sig rundt og tale med. Det at kunne dreje og bevæge sig frit giver den besøgende en stærk følelse af at være inkluderet, selvom man ikke er fysisk tilstede i rummet. Og så er det en både nem og sjov måde at kommunikere på. David Johan Christensen, CEO hos Shape Robotics En vigtig pointe, mener Carsten Beck, som er forskningsleder og futurist på …. (læs mere her)
Business

Corona-vacciner kan blive bremset af it-kriminelle

Vacciner mod Covid-19 kan i de flestes øjne ikke komme hurtigt nok. Flere steder kan ventetiden dog blive længere end nødvendig, for cyberkriminelle vil med stor sandsynlighed angribe forsyningskæderne, advarer it-sikkerhedsfirmaet Mimecast. Når man tager vaccinernes store betydning i betragtning, er det næsten sikkert, at målrettede cyberangreb mod forsyningskæden, som Mimecast har set i det forgange år, vil forsætte og endda i stigende grad. Carl Wearn, leder af E-crime i Mimecast Det er især transportvirksomheder og logistikcentre, som ifølge Mimecast bliver mål for angreb, som fx ransomware-angreb, hvor virksomhedens it-infrastruktur bliver lammet. Her vil ofrene være særligt motiverede til at betale en høj løsesum for at få filer frigivet, fordi omkostningerne ved nedbrud vil være store. Ransomware-angreb på et logistikcenter, som er specialiseret i kold lageropbevaring, blev for nylig omtalt i amerikanske medier. Samtidig viser de seneste rapporter, at en nationalstat specifikt har rettet angreb mod minimum seks globale vaccinerelaterede organisationer siden august. Organisationer i de her brancher skal være utroligt opmærksomme på, at de er i større risiko end normalt for at blive mål for cyberangreb. Carl Wearn, leder af E-crime i Mimecast. Logistikvirksomheder har generelt været hårdt ramt af cyberangreb i løbet af 2020. Fra januar til november har flere end 1.000.000 cyberangreb været rettet mod den logistikbranchen i Europa. Faktisk var branchen den eneste, hvor Mimecast så en stigning i antallet af angreb fra uge til uge i løbet af pandemiens første 100 dage.