Nyheder fra gl. site
Corona, Covid-19 og teknologi
Trend 1: Teknologi til bekæmpelse af ensomhed Mens anden COVID-19-chokbølge er i gang, stiger antallet af mennesker, der føler sig isoleret og ensomme. Vi er ikke vant til lockdowns og social afstand, og med kronisk isolation følger en række sygdomme som angst og depression. Telenor Research mener, at eHealth-aktørerne vil udvikle nye banebrydende værktøjer og tjenester til bekæmpelse af mentale sundhedsproblemer. Med 5G-udrulningen bliver det muligt, at vi ser de første anvendelser af AR og VR-teknologi i holografiske kommunikationsværktøjer i 2021. Muligheden for at se familie og venner i fuld 3D-størrelse kan lindre følelsen af ensomhed i forhold til, hvad videoopkald kan. Holografiske møder, robotkammerater og terapeutiske chatbots bliver langt mere udbredt i 2021. Disse teknologier vil aldrig kunne erstatte fysisk menneskelig kontakt, men de forbedrer den mentale trivsel for mennesker, der oplever langvarig isolation. Trend 2: De grønne teknologier vinder indpas Mens pandemien var altoverskyggende i 2020, står vi fortsat overfor en global klimaudfordring. I 2020 har virksomhederne fået sat skub i brugen af digitale værktøjer, som reducerer rejseaktiviteten på verdensplan. Telenor Research forudser, at regeringerne i 2021 vil udnytte momentum til at bane vejen for et grønt opsving fra pandemiens destruktivitet. En undersøgelse fra World Economic Forum fremhæver, at digital teknologi kan reducere de globale emissioner med 15%, og vi forventer at se flere emissionsreduktioner allerede i 2021. Klimalove vil træde i kraft og AI vil skabe nye intelligente energisparende løsninger. I byer over hele verden vil kunstig intelligens optimere energiforbruget i datacentre eller mobile basestationer, optimere transport …. (læs mere her)