Business

Black friday øger cybertruslen

Black Friday er den største enkeltstående handelsdag i Danmark med en omsætning hidtil på over 2 milliarder kr. og mere end 5 millioner dankort-transaktioner. Når mange shopper online denne dag, vil hackerne uden tvivl søge at udnytte den uopmærksomme forbruger: Selvom Black Friday ikke er et nyt fænomen i Danmark, vil vi i år formentlig opleve et boom af online shopping – og en øget risiko for cyberangreb som følge heraf. Mads Nørgaard Madsen, it-sikkerhedsekspert og partner i PwC COVID-19 har ændret forbrugeradfærden  Allerede i begyndelsen af pandemien ændrede forbrugerne adfærd, og online shopping nåede nye højder. Ifølge PwC’s undersøgelse ‘Nordic Consumer Trends 2020’ har en tredjedel af forbrugerne således øget deres brug af online shopping-kanaler i lyset af COVID-19 sammenlignet med før pandemien – for de danske forbrugere alene gælder dette 34 %.  Vi forventer at se den samme tendens i forbindelse med Black Friday. Vi forventer også at se massiv online markedsføring i form af bannerannoncer, mailudsendelser, trafik på websites samt et utal af kampagner på sociale medier. Det medfører et øget pres på digitale kanaler i perioden omkring Black Friday – og dette skaber en tilsvarende øget risiko for at blive udsat for et cyberangreb. Mads Nørgaard Madsen Cybertruslen er øget markant Både forbrugere og forretninger kan risikere at falde i cyber-fælden, når de klikker sig igennem links og pop-up-annoncer, der alle konkurrerer om forbrugernes opmærksomheden:  Desværre er det øgede digitale pres også en magnet for de cyberkriminelle, som har endnu større råderum til at begå ondsindede …. (læs mere her)
Gadgets

VIDEOTEST: Gadgets der steriliserer

Corona-pandemien har for alvor fået tag i os, og vi spritter af og renser i et væk. Derfor har jeg denne gang kigget nærmere på 2 gadgets fra danske Sandberg, som kan hjælpe med til at fjerne smitterisiko fra dine gadgets så som smartphonen, headsettet, brillerne og så videre. Om de virker mod Corona-virussen ved jeg ikke, men UV-lys kan fjerne mange andre bakterier og mikroorganismer. Du kan se meget mere i min videotest herunder, og du kan finde link til de to gadgets herunder: UV Sterilizer Box 7” USB UV Sterilizer Wireless 10W USB
Business

Danskerne mangler opbakning til hjemmearbejde

En begrænsning af den sociale kontakt og periodevist hjemmearbejde har vist sig at være vigtige elementer til at kontrollere og begrænse smitten af Covid-19 i Danmark. Derfor kan det undre, at mange danskere oplever modstand fra deres arbejdsgivere i forhold til netop af arbejde fra privaten. Det viser en ny spørgeskemaundersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget på vegne af softwarevirksomheden Citrix. Ifølge undersøgelsen føler 16,5 procent af danskerne med mulighed for at arbejde hjemmefra, at de ikke har ledelsens fulde opbakning til at lade arbejdet foregå fra hjemmet. Resultatet undrer Anette Vainer, landechef i Citrix Danmark, som har taget initiativ til undersøgelsen. Vi var på forhånd klar over, at det primært er de største virksomheder, som er tilhængere af fleksibelt arbejde, mens de små og mellemstore virksomheder i højere grad er skeptiske over for at lade de ansatte selv bestemme, om de arbejder fra kontoret eller hjemme. Alligevel er det for mig overraskende, at hver sjette dansker oplever modstand fra deres arbejdsgivere i forhold til at få lov til at arbejde hjemmefra i en situation, hvor en global pandemi kræver det. Undersøgelsen viser med stor tydelighed, at mange danske virksomheder ikke stoler på deres medarbejderes evne til at arbejde effektivt fra hjemmet, og at de holder fast i ideen om, at arbejde foregår et bestemt sted i et bestemt tidsrum. Det paradoksale er, at den fleksible arbejdsplads rummer potentialet til at få medarbejderne til at arbejde både mere produktivt og mere sikkert, hvilket i høj grad er i virksomhedernes interesse. …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

COVID-19 har øget antallet af gamere i Danmark

Da samfundet lukkede ned, fandt danskerne deres spillekonsoller frem. Således er antallet af voksne danske gamere, som svarer, at de oftest spiller på spillekonsol steget fra 280.000 til 370.000 personer, når man sammenligner 2. kvartal 2020 med samme tidspunkt året før. Det svarer til en stigning på 32 pct. eller 90.000 personer. Danskernes spillevaner har ændret sig efter COVID-19. Vi ser markant flere, hvis primære indgang til gaming er deres spillekonsol. Samtidig ser vi færre, som oftest spiller på tablets og andre enheder, samt en smule færre, hvis primære indgang til gaming er computeren. Agnes Tassy, chefkonsulent i Danmarks Statistik Antallet af danskere, som spiller digitale spil er overordnet set steget med 60.000 efter COVID-19 og de restriktioner som har fulgt efter. Dette svarer til en stigning på 2 pct. i forhold til samme tidspunkt året før. Den generelle vækst i antallet af gamere er ikke særlig markant. Det vi snarere ser, er en langt større orientering mod konsollerne på bekostning af andre enheder som primær gaming-device, samt at der er kommet en smule flere gamere til overordnet set. Agnes Tassy Herunder kan du sen en graf fra Danmarks Statistik der viser, hvor mange over 16 år der har spillet digitale spil, og hvilken platform de spiller på. (Kilde: Danmarks Statistik) Besvarelserne i denne undersøgelse blev indsamlet i månederne april-juni 2019 og april-juni 2020, og beskriver danskernes spilvaner inden for de seneste tre måneder før besvarelsestidspunktet. Det betyder, at tallene vedr. 2020 både belyser spilvaner før og under nedlukningen af samfundet. …. (læs mere her)
Business

Datatrafikken stiger markant på de danske øer

Selvom det danske vejr ikke just har vist sig fra sin bedste side, så har mange danskere fortsat valgt at rejse til nogle af Danmarks mest populære feriedestinationer. I jagten på mere solskin har et stort antal valgt at tage turen over til solskinsøen Bornholm. Telenors tal viser nemlig, at datatrafikken på øen i uge 28 og 29 er steget med 56 procent sammenlignet med sidste år. Det samme mønster gør sig gældende i Skagen, som normalt også er meget populært i specielt uge 29. Her ses en stigning på 42 procent, hvilket således vidner om, at en stigende del af befolkningen har benyttet ferien til at rejse mod Danmarks nordligste punkt.  Dataforbruget i vores netværk viser tydeligt, at mange danskere har foretrukket at holde sommerferie indenfor Danmarks grænser i år, på trods af at rejserestriktionerne blev lempet. Specielt på flere danske øer, samt i Skagen, har vi kunne se, at mobiltrafikken er steget voldsomt sammenlignet med sommerferieugerne sidste år. Vi overvåger konstant netværket og opgraderer løbende kapaciteten, så netværket kan følge med danskernes mobilvaner, da vores ambition altid er at sikre kunderne den bedste mobildækning. Jesper Mølbak, netværksspecialist hos Telenor Bornholm er ikke den eneste danske ø, hvor Telenors tal viser et markant øget dataforbrug. På Fanø og Rømø er stigningen på knap 130%, mens datatrafikken på Ærø er steget med 50% og på Samsø med 42%. At der har været en stigende aktivitet på de danske øer, kan være som resultat af, at færgeruterne i hele juli har …. (læs mere her)