Nyheder fra gl. site

Sådan har cyberkriminelle udnyttet sundhedskrisen i første halvår af 2020

Gennem de seneste måneder har der været flere beretninger om, hvordan hackerne nådesløst har udnyttet COVID-19 til at lokke medarbejdere hos virksomheder og organisationer i fælden. En ny Rapport fra Check Point Software Technologies giver nu et samlet overblik over, hvilke tendenser, der har præget trusselsbilledet det seneste halve år. Da der er tale om en periode i sundhedskrisens tegn, går rapporten, ”Cyber Attack Trends: 2020 Mid-Year”, bl.a. i dybden med, hvordan cyberkriminelle og politiske aktører har udnyttet COVID-19 pandemien til at ramme virksomheder og organisationer på tværs af mange forskellige brancher. Den dugfriske rapport viser, at corona-relaterede phising- og malwareangreb steg fra under 5.000 angreb per uge i februar til over 200.000 angreb per uge i slutningen af april. Desuden viser rapporten, at da flere lande i maj og juni begyndte at åbne mere op og lempe på restriktionerne, steg angreb, der ikke havde relation til COVID-19 med 34 procent sammenlignet med marts og april. Stigning i cyberkrigsførsel I løbet af det seneste halve år er der sket en kraftig optrapning af cyberkrigsførsel. Således viser Check Points rapport, at cyberangreb, der kom fra stater og nationer, steg i både antal og styrke. Disse angreb var bl.a. målrettet sundhedsvæsnet og humanitære organisationer, som f.eks. WHO, der selv rapporterede om en stigning på 500 procent i angreb mod sundhedsorganisationen. Ydermere afslører Check Points halvårs rapport, at hackere har fintunet deres teknikker til at ramme mobile enheder, så de kan undgå sikkerhedsforanstaltningerne i app-butikker som f.eks. Google Play Store.
Business

Ny teknologi spænder ben for hver anden medarbejder

Kunstig intelligens og IoT-enheder er blandt de foretrukne teknologier, virksomheder investerer i, når de forsøger at optimere arbejdsgange, øge produktiviteten og i sidste ende forbedre tallene på bundlinjen. Teknologi ender dog i mange tilfælde med at skabe flere problemer, end den løser, viser en ny undersøgelse, som analysevirksomheden Walnut har foretaget på vegne af Lenovo. Undersøgelsen kortlægger 1.000 europæiske it-beslutningstageres erfaringer med investering i og implementering af ny teknologi. Og konklusionerne er ikke udelukkende positive. Alt for sjældent bliver medarbejderne tænkt ind i beslutningsprocessen, og det har betydning for deres produktivitet. 48 procent af de adspurgte svarer således, at de bliver udfordret i at udføre deres daglige arbejde, efter at ny teknologi er blevet implementeret i virksomheden. Medarbejderne har ifølge undersøgelsen tendens til at blive overvældede af teknologiens kompleksitet og det tempo, forandringerne sker i. Det gælder fx for ny software, som medarbejderne ifølge 47 procent af de adspurgte beslutningstagere har svært ved at omfavne og blive bevendt med. Hav altid medarbejderne for øje Virksomheder og ledere bør have medarbejderne for øje i beslutningsprocesserne, når de vil investere i ny teknologi, anbefaler Giovanni Di Filippo, President i Lenovos Data Centre Group, EMEA. At indtænke medarbejderne vil fx sige at tilbyde medarbejderne træning, at have fokus på forandringsledelse og vurdere ny teknologi ud fra spørgsmål, som sætter medarbejderne i centrum: Er denne teknologi intuitiv? Hvordan er brugeroplevelsen? Skaber den flere udfordringer for medarbejderne, end den løser? Ved at svare på de spørgsmål forbedrer virksomheden sine muligheder for succesfuldt at implementere ny …. (læs mere her)
Ingen billede
Business

Vores daglige onlinetid voksede med 3,5 time under coronakrisen

COVID-19 ændrede på et splitsekund vores verden og hverdag. Et hidtil uset antal lande lukkede ned, og milliarder af mennesker over hele kloden måtte flytte både arbejdsplads og fritidsaktiviteter hjem i stuerne for at undgå al unødvendig social aktivitet. Men hvordan påvirkede coronakrisen vores internetforbrug og digitale vaner, da den fysiske verden pludselig rykkede online? Det har Ericsson ConsumerLab kigget nærmere på i en ny global undersøgelse foretaget blandt 11.500 forbrugere. Ifølge rapporten øgede ni ud af ti forbrugere deres internetaktiviteter under coronakrisen. I gennemsnit steg vores daglige onlinetid i hjemmet via bredbånd med 2,5 time, mens opkobling via 4G-mobilnetværket steg med 1 time. Hvis muligheden for at arbejde hjemmefra før var et gode, blev det under krisen til et krav, og aldrig har vi været så afhængige af at kunne komme online for at arbejde, studere og opretholde et socialt liv. Det har medført et skift i vores internettrafik og viser, at både mobile og faste netværk i stigende grad spiller en vigtig rolle ift. kritisk national infrastruktur. Niclas Backlund, chef for Ericsson i Danmark E-læring og videoopkald i vækst De hurtigst voksende app-kategorier er bl.a. relateret til onlineuddannelse, videomøder og velværdsydelser. Brugen af uddannelsesapplikationer som fx Google Classroom er steget med hele 282 pct., og ifølge tre ud af fire forældre har disse været afgørende for, at deres børn har kunne fortsætte deres skolegang hjemmefra. I USA mener seks ud af ti samtidig, at videomøder helt vil erstatte fysiske møder, og lige så mange vurderer, at onlinekonsultationer hos …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

Antallet af cyber-trusler er steget med 33 procent

Danskerne har tilbragt langt flere timer hjemme end normalt i de seneste 100 dage. For en stor dels vedkommende er tiden blevet brugt på internettet, og det har været mere risikofyldt, end det var for blot få måneder siden. I løbet af årets tre første måneder er antallet af cyber-trusler steget med 33 procent. Det viser en ny rapport fra sikkerhedsfirmaet Mimecast, der har analyseret trusselsbilledet de første 100 dage i 2020, hvor corona har været på toppen af dagsorden over hele verden. ”Signifikante katastrofer og store geopolitiske begivenheder bliver ofte en anledning for de mest kyniske og hjerteløse it-kriminelle til at målrette budskaber for at inficere ofres computere,” siger Carl Wearn, head of e-crime i Mimecast. Det har også været tilfældet i langt de fleste af de angreb, som har fundet sted i perioden. Mimecast har siden januar opdaget over 60.000 falske hjemmesider med referencer til Covid-19. Når det gælder farlige e-mails, har Covid-19 ligeledes været flittigt anvendt. Mimecast har således blokeret hele 83 millioner e-mails relateret til virussen. Det har blandt andet været falske tilbud om beskyttelsesmasker eller en kur mod corona, som ser ud til at stamme fra anerkendte organisationer som Verdenssundhedsorganisationen, WHO. Hold øje med links i e-mails En stor del af cyber-angreb bliver distribueret ved hjælp af e-mails, og her har der været en stigning i alle typer af angreb. Den største stigning har været i form af links, der fører til falske hjemmesider. Hele 55,8 procent er antallet af denne type trusler steget sammenlignet …. (læs mere her)