Vores daglige onlinetid voksede med 3,5 time under coronakrisen

Ni ud af ti forbrugere øgede deres internetforbrug under coronakrisen, og vores onlinetid i hjemmet steg i gennemsnit med 3,5 time om dagen. Det fremgår af en ny global rapport fra Ericsson ConsumerLab, der også viser, at hver femte forbruger tog helt nye onlineaktiviteter som fx e-læring og videokonferencer til sig. Samtidig opjusterer Ericsson forventningerne til brugen af 5G

COVID-19 ændrede på et splitsekund vores verden og hverdag. Et hidtil uset antal lande lukkede ned, og milliarder af mennesker over hele kloden måtte flytte både arbejdsplads og fritidsaktiviteter hjem i stuerne for at undgå al unødvendig social aktivitet.

Men hvordan påvirkede coronakrisen vores internetforbrug og digitale vaner, da den fysiske verden pludselig rykkede online? Det har Ericsson ConsumerLab kigget nærmere på i en ny global undersøgelse foretaget blandt 11.500 forbrugere.

Ifølge rapporten øgede ni ud af ti forbrugere deres internetaktiviteter under coronakrisen. I gennemsnit steg vores daglige onlinetid i hjemmet via bredbånd med 2,5 time, mens opkobling via 4G-mobilnetværket steg med 1 time.

Hvis muligheden for at arbejde hjemmefra før var et gode, blev det under krisen til et krav, og aldrig har vi været så afhængige af at kunne komme online for at arbejde, studere og opretholde et socialt liv. Det har medført et skift i vores internettrafik og viser, at både mobile og faste netværk i stigende grad spiller en vigtig rolle ift. kritisk national infrastruktur.

Niclas Backlund, chef for Ericsson i Danmark

E-læring og videoopkald i vækst

De hurtigst voksende app-kategorier er bl.a. relateret til onlineuddannelse, videomøder og velværdsydelser. Brugen af uddannelsesapplikationer som fx Google Classroom er steget med hele 282 pct., og ifølge tre ud af fire forældre har disse været afgørende for, at deres børn har kunne fortsætte deres skolegang hjemmefra.

I USA mener seks ud af ti samtidig, at videomøder helt vil erstatte fysiske møder, og lige så mange vurderer, at onlinekonsultationer hos lægen vil erstatte de fysiske.

Hurtige forbindelser skal få os gennem fremtidige kriser

På trods af det øgede pres på netværkene oplevede 74 pct. af respondenterne, at deres mobile netværk levede op til deres forventninger. Dog svarer 63 pct., at 5G havde været en fordel for deres netværksforbindelse under coronakrisen.

Mens 5G-udbredelsen er aftaget i nogle markeder som følge af pandemien, accelererer behovet og brugen i andre markeder. Det får Ericsson til at hæve sin forventning til det samlede antal 5G-abonnementer ved udgangen af 2020 fra 100 til 190 mio. I Danmark forventer TDC at aktivere Ericssons 5G-netværk ved udgangen af 2020.

Om rapporten

Rapporten fra Ericsson ConsumerLab, “Understanding consumer ICT behaviors during COVID-19 crisis”, er baseret på kvantitative interviews med 11.500 smartphone-brugere fra 11 lande, der statistisk repræsenterer 700 mio. mennesker. Undersøgelsen blev foretaget i perioden 8. til 24. april 2020 med henblik på at blive klogere på forbrugernes adfærd og holdninger til ICT-sektoren (informations- og kommunikationsteknologi) og deres internetforbindelse på baggrund af coronakrisen.

Læs hele rapporten her.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2743 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvis du ikke allerede får vores nyhedsbrev, har du her muligheden for at tilmelde dig.

Vi udsender 1 gang om ugen, så vi kommer ikke til at spamme din mailboks.

Vi holder dine data private, og deler dem ikke med tredjepart