Test: Endelig nyt fra SteelSeries – Rival 500

Nytænkning kan opleves i niveauer. SteelSeries tænker bestemt nyt med Rival 500-musen til MOBA og MMO-spil, men der er langt til revolutionen. Ikke desto mindre vil en bestemt gruppe gamere få særlig glæde af Rival 500

SteelSeries har haft lidt af en død periode, hvor nyhederne har været sparsomme. De få nye produkter, som blev lanceret, var langt fra innovative. I dagene hvor SteelSeries var et dansk iværksætter-firma, blev gaming-hardwareproducenten verdenskendt for sine stilrene og innovative spilprodukter, og noget tyder på, at man forsøger at komme tilbage til fordums tid.

s2

SteelSeries forsøger sig med en ny MOBA/MMO gaming-mus, der ændrer på det konventionelle design inden for denne musegenre.

Selv om der ikke er tale om banebrydende nytænkning, er SteelSeries Rival 500-musen alligevel en frisk vind gennem det indelukkede klukværelse.

Til bjørnelappen

På overfladen ligner Rival 500 alle andre MOBA/MMO-mus, men forskellen findes især i venstre side, hvor det traditionelle knappegitter er placeret. Normalt har denne form for mus 12 knapper i siden, men SteelSeries har besluttet sig for syv knapper, der til gengæld er væsentlig større end de 12 sædvanlige bittesmå knapper. Mon ikke SteelSeries har tænkt på gameren med de lidt større fingre?

Mistanken skærpes af, at Rival 500 er en høj og bred mus, hvor det kan være svært for mindre hænder at nå knappen på museryggens øverste venstre hjørne. Samme historie kan fortælles om forreste knap i venstre side, hvor den mindre hånd også skal skydes lidt fremad for, at tommelfingeren kan nå den.

Rival 500 har i alt 14 knapper og et scrollhjul, hvoraf to knapper er svært tilgængelige for gamere uden bjørnelapper. Er det et problem?

s3

I princippet nej, du kan nemlig programmere alle knapper og scrollhjul til at udføre forskellige eller identiske handlinger, og vi kan selv bestemme, hvilke knapper skal justere musens reaktionsevne og genvejshandlinger – vi kan godt undvære de to yderste knapper.

s4

Rival 500 ligger godt i hånden. Museryggens gummibeklædning sørger for, at din hånd ikke rutsjer, når du sveder i håndfladen.

Højre side har en mere ru overflade, så dine fingerspidser er solidt plantet, og de to midterste knapper i venstre side har også en ru overflade, så du nemt kan identificere dem uden at skulle kigge på musen.

Nem at skræddersy

Du bør hente SteelSeries Engine-driveren for at skræddersy musens funktioner til dine behov. SteelSeries er et af de få hardwareproducenter, hvis drivere er kompatible med Windows og Mac OS. Vi oplevede dog en del problemer med at få Rival 500 til at dukke op på vores Mac, men det er ikke usædvanligt, at Windowsbaserede produkter har problemer på Mac. Efter et par geninstalleringer af driveren og opdatering af musens firmware forsvandt problemerne.

SteelSeries Engine er nem og overskuelig at bruge for rutinerede gamere. Du har et godt overblik over hovedfunktionerne, mens du kan klikke rundt i driveren for at nørkle med de finere funktioner. Det tog ikke mange minutter for os at få programmeret knappegitteret, så det passede til vores League of Legends-figurer, ligesom det var nemt at lave flere forskellige profiler, der kunne bladres i mellem, når vi vekslede mellem forskellige spil og figurerer.

Du kan indstille alle knapper til at udføre avancerede handlinger i dine spil, såsom hvis du har bestemte spells, du favoriserer og hurtigt vil bruge i kampens hede.

Du kan tildele de enkelte knapper flere handlinger per klik – vil du eksempelvis have, at din figur kaste to spells med ét klik, kan du programmere en bestemt knap til dette.

s5

Endvidere kan du programmere lyset i scrollhjulet såvel som logoet bagerst på museryggen. Endelig kan du justere musens hastighed fra 100-16.000 dpi. Rival 500 ligger i den høje ende af hastighedsskalaen i forhold til arena- og rollespilsmuse. Overordnet set er der dog tale om standardfunktioner, og SteelSeries har ikke smækket noget nævneværdigt nyt ind i deres driver, men den virker efter hensigten og er pædagogisk opbygget.

Når vi spiller, er det nemt for os at benytte de særlige funktioner, vi har tildelt de enkelte knapper, og selv om vi kun kan have to forskellige dpi-intervaller at vælge i mellem per profil, føler vi, Rival 500 passer til vores hastighedsbehov i DOTA 2 og LoL – er du hardcore gamer, er to intervaller sandsynligvis for lidt for dig.

Musens ergonomiske design gør det behageligt for os at spille med den i længere tid ad gangen. Hånden hviler behageligt, og vi oplever ikke den samme ømhed i håndleddet som med mindre gode muse. Efter et par timers kamp på nettet er det mere øjnene, der har behov for hvile frem for hånden og håndleddet. Vi er meget tilfredse med Rival 500, der er en af de bedre MOBA/MMO-muse på markedet. Især hvis man har store hænder, som har et par enkelte nyheder i forhold til de fleste andre muse i denne genre.

Produktinformation

  • Navn: Rival 500
  • Producent: SteelSeries
  • Opløsning: Op til 16.000 dpi
  • Vægt: 129,7 gram
  • Kabellængde: 2 meter
  • Driverunderstøttelse: Windows  og Mac OS
  • Set til: Kr. 615
  • Mere information hos SteelSeries

Bedømmelse

Samlet vurdering 80%

SteelSeries Rival 500 er en kærkommen nyhed fra hardwareproducenten, der har været meget tavs i de sidste års tid. Rival 500 revolutionerer ikke MOBA/MMO-muse, men knappegitteret med færre og større knapper gør det lettere at anvende de ekstra knapper i venstre side – noget som er besværligt med de fleste andre muse i samme genre, som har 12 små knapper. SteelSeries Engine gør programmering af musen nem og overskuelig, men heller ikke her finder vi funktioner, som revolutionerer vores måde at spille på. Den største nyhed er knappegitteret, som appellerer til gamere med større hænder og behovet for en trofast, håndfast gamermus til fornuftige penge.

Del artiklen på

Kommentar til artiklen?