Test: Storby-offroader med overskud

Vi har testet en prototype af den kommende danske elcykel, Mate X. Det er en kraftkarl med meget brede dæk – og det gør den til et terrængående muskelbundt

Da der er tale om en prototype, laver vi denne gang ikke en rigtig anmeldelse, for der kan stadig komme ændringer, inden den endelige model er klar til at blive sendt til kunderne.

Over stok og sten… og meget andet

Den hedder Mate X, og den adskiller sig fra de fleste andre cykler ved at være udstyret med meget store dæk. De måler 20 x 4 tommer, eller ca. 50 x 10 cm. Dækkene på 10 cm i bredden Mate X har også affjedringen på for- og baghjul og kombineret med den kraftfulde motor, giver en helt ny cykeloplevelse. Vi kan uden problemer forlade den trygge cykelsti i byen og i stedet tage Mate X med på eventyr.

Det er helt enkelt en forrygende oplevelse at mærke, hvordan de brede dæk utålmodigt kværner sig igennem den fugtige skovbund med blade og smågrene uden overhovedet at lade sig mærke med det. Vi føler nærmest, at vi flyver gennem skoven, og det er svært ikke at smile lidt for sig selv, når man ikke behøver at være nervøs for at køre fast, men bare koncentrere sig om at nyde turen. Og det er ikke kun skoven, der må bøje sig for Mate X´ kræfter.

Den klarer også knoldede græsplæner og selv på stranden, tager dækkene fat. Her går det lidt mere trægt, men alligevel kører den, hvor normale cykeldæk må give op. Det er virkelig fantastisk at kunne cykle på stort set alle slags underlag uden problemer, og Mate X givet os nogle cykeloplevelser, vi aldrig har prøvet tidligere. Cyklen kan i øvrigt klappes sammen, og selv om de brede dæk fylder en del, så kan cyklen faktisk godt være i bagagerummet.

God i storbytrafikken

Det er ikke kun offroad at Make X er en fornøjelse. Det er den også, når man suser rundt i København, og den kan sagtens klare turen til og fra arbejde for de fleste. Vores model er udstyret med et lille gashåndtag, der kan betjenes med tommelfingeren, når vi kører. Normalt vil cyklens motor først begynde at hjælpe til, når vi har trådt pedalerne en halv omgang.

Men med gashåndtaget kan vi sætte cyklen i gang med det samme. Det er vanvittig fedt. For når lyset skifter til grønt, drejer vi på håndtaget, og så hjælper cyklen os hurtigt i gang. Så i stedet for at skifte til et lavere gear, holder vi bare cyklen i 7. gear og giver den gas. Mate X kommer hurtigt op i fart, og det er skønt at efterlade resten af feltet på cykelstien i bakspejlet. Gashåndtaget er ikke standard, men vi vil varmt anbefale, at man køber dette ekstraudstyr.

Kører laaaangt på en opladning

Mate X cyklen er en elektrisk cykel, der findes i flere versioner. Da vores er en prototype, kan batterilevetiden måske ikke bruges til så meget, men ifølge producenten, Mate, bliver batterilevetiden endnu bedre, når cyklen kommer i den endelige version. Vores model kan med fuldt opladet batteriet klare en rækkevidde på lidt over 40 km.

Vi kørte på niveau 5 mht. assistance, så det er altså 40 km, hvor cyklen hjælper til med at holde farten på cirka 25 km i timen. Niveau 5 er helt klart den største strømsluger. Skruer vi assistanceniveauet ned til 1, vil cyklen sandsynligvis kunne køre dobbelt så langt på en opladning. Vores model er endda lidt hurtigere, da der er tale om en prototype.

Crowdfundet og billig cykel

Den første Mate cykel kom til verden i 2016, da søskendeparret Julie Kronstrøm og Christian Adel Michael lancerede en meget succesfuld crowdfunding-kampagne på Indiegogo hjemmesiden. Målet var at lave en billig, men god elcykel, der både så godt ud og var sjov at køre på. Kampagnen fik rejst 6,8 millioner dollars og finansierede produktionen af den første Mate cykel, som indtil videre er solgt i 8.000 eksemplarer.

Da Mate skulle lancere den nye model, Mate X, var det derfor nærliggende at lave en ny Indiegogo kampagne. Denne kampagne er i gang nu og slutter 15. september. Men allerede på nu er der solgt 3.000 Mate X cykler, selv om kunderne altså må vente nogle måneder endnu, inden de kan smække bagdelen i sadlen. Prisen går fra 799 dollars til 999 dollars for topmodellen, så længe kampagnen kører.

Herefter vil prisen stige til mellem 2.199 dollars og 2.699 dollars. Mate X kampagnen har opnået en svimlende succes på ca. 4,2 millioner dollars eller mere end 80 gange kampagne-målet på 50.000 dollars. Mate forventer at sende de første eksemplarer af Mate X til kunderne i løbet af december 2018. De fleste af cyklerne bliver solgt til udlandet, så det er faktisk kun ca. 15%, der ender på de danske cykelstier.

Konklusion

Der er ingen tvivl om, at Mate X skiller sig ud fra de andre elcykler på markedet. Designet i sig selv er iøjnefaldende, men det er både den kraftige acceleration og den lange batterilevetid, der gør den sjov at køre på.

Hvis man gerne vil ud og nyde den frisk luft og have en fed cykeltur, så er Mate X et virkelig godt alternativ til bil eller offentlig transport i storbyen, i skoven og stort set alle andre steder. Lige nu sælges cyklerne til en meget billig pris, men den bliver mere end dobbelt så høj, når kampagnen slutter, så det er nu, man skal hugge til, hvis Mate X er på ønskelisten.

Produktinformation

  • Navn: Mate X
  • Producent: Mate
  • Vægt uden batteri: 26 kg
  • Vægt med batteri (forskellige størrelser): 28,5 kg – 29 kg
  • Batteri (forskellige modeller): 48V 11Amph – 14Amph
  • Batterilevetid (forskellige modeller): 55 km – 80 km
  • Priser:
    • Mate X 250W – Indiegogo 799 dollars (5.160 kr.)
    • Mate X 250W + – Indiegogo 899 dollars (5.800 kr.)
    • Mate X 750W – Indiegogo 999 dollars (6.450 kr.)
  • Priser efter 15. September:
    • Mate X 250W – 2.199 dollars (14.200 kr.)
    • Mate X 250W + – 2.399 dollars (15.480 kr.)
    • Mate X 750W – 2.699 dollars (17.420 kr.)
  • Forsendelse: 200 dollars – 1.300 kr.

Læs også:

Smart el-cykel advarer mod huller i vejen Cyklen hedder MoDe:Flex og skulle være alsidig nok til både at kunne bruges til den almindlige kørsel, mountain biking og længere ture på landevejen. ...

Del artiklen på

Kommentar til artiklen?