Der er ingen tvivl om at vi er glade for vores e-mail, faktisk så viser Adobes undersøgelse, at hver fjerde dansker, bruger mere end tre timer om dagen på at tjekke arbejdsmails – og det er kun den tid vi bruger i arbejdstiden.
Hvis vi også lægger den tid vi bruger på vores private mails, så bruger vi mere end 17 timer om ugen i vores mailprogram. Men det betyder ikke at vi er lige begejstrede for alle de mails der dukker op i vores indbakke. Det viser den undersøgelse som Adobe har fået YouGov til at foretage for dem. I undersøgelsen indgik der 1.020 danskere der alle arbejder på kontor.
Væk med salgsmails
Faktisk så viser undersøgelsen, at selvom vi er e-mailafhængige, så gider vi ikke at blive spammet af mails der forsøger at sælge os, eller oversælge os, produkter, tjenester og ydelser.
Undersøgelsen viser også, at der tydeligvis stadig er mange ting som marketingsfolk ikke forstår ved den snart 45 år gamle e-mail kommunikation, ting der irriterer os forbrugere fælt.
De to ting der generer os mest, udover tåbelige budskaber i mails, er at vi får alt for mange og alt for lange mails fra marketingsfolkene. Det virker lidt som om de betragter e-mails som en forlængelse af de gamle breve, og nu bare sender dem ud i samme længde men med en langt højere hyppighed – for nu er de jo gratis.
I undersøgelsen svarede 38%, at det mest irriterende ved e-mails-tilbud er, at virksomhederne sender for mange af dem til os. Samtidig er de alt for dårligt skrevet, eller er for lange (35%) og ofte viser det, at dem der sender tilbud ud, ikke ved nok om modtagerne (30%).
Marketingsfolk skal også passe på med ikke at blive for ’unge med de unge’, i deres tilgang til e-mails. For eksempel ønsker folk ikke at modtage marketingsmails med emojis i. 72% svarer derfor at de på ingen måde er effektive, mens kun 7% mener at de enten er moderate eller meget effektive. Så altså – væk med reklame-emojis, og skru så lige lidt ned mængden af reklamemails, ok?