
Det er lidt pudsigt ikke? Før i tiden købte vi en mobil fordi vi ønskede det den kunne gøre for os. Men nu er den i lige så høj grad blevet noget der skal se godt ud. Vi ønsker en mobil med spændende farver, og en undersøgelse fra Huawei viser nu, at vi som danskere foretrækker de farverige smartphones.
Og det synes jeg faktisk er lidt pudsigt. For det første mange gør med deres nye smartphone, er at købe en cover til den. Og helt ærligt, er det ikke hamrende ligegyldigt hvad farve mobilen har, hvis du alligevel smækker et cover med lyserøde enhjørningen på den? Personligt ville jeg men det. Men jeg er så tydeligvis i mindre tal.
I en ny undersøgelse foretaget af Huawei svarer knap fire ud af ti danskere, at farven er vigtig eller forholdsvis vigtig, når de skal investere i en ny smartphone. Og 14 procent svarer, at farven er et udtryk for deres smag og personlighed. Ifølge Marie Dam Feldborg, Head of Marketing and Communication hos Huawei, er det en tendens, Huawei følger:
“Vi kan se, at forbrugerne meget gerne vil have flere designmæssige valgmuligheder, når det kommer til valg af smartphones. Selvom det, folk typisk fokuserer på, når de køber smartphone, er funktionalitet, så spiller designet en større og større rolle. Vi lægger derfor stor vægt på samspillet mellem design og funktionalitet.”
Så – vores smartphone skal ikke alene være en fantastisk lille lommecomputer, med et kamera som et topprofessionelt Hasselblad, den skal også have den nyeste og mest spændende farve.
Tallene fra undersøgelsen viser, at en ud af ti danskere ville overveje at vælge en mere farverig smartphone, hvis der var flere at vælge imellem.
Det er faktisk noget som Huawei kan mærke på egne salgstal. De har det seneste halve år oplevet en markant stigning i salget af den populære P20 og P20 Pro smartphone i farven Twilight. Knap en tredjedel af salget af P20 Pro er i farven Twilight.
“De mørke klassiske farver har i mange år været dominerende. Men hos Huawei kan vi tydeligt se, at danskerne over det senere år har vist stor interesse i farverige smartphones, der er mere legende i designet og på den måde understøtter, hvem de er. Det skyldes til dels, at vi i dag udskifter vores mobiler langt oftere og derfor er mere modige i vores valg,” siger Marie Dam Feldborg.
Og virkeligheden kan jeg godt forstå dele af det. Mobilen skal være flot – vi har den jo altid med og kigger hellere på den, end på dem der sidder ved siden af os til middagsselskabet. Men lad så for pokker være med at smide de hæslige covers på den, ok? Køber du en flot smartphone, så vis den frem, og i stedet for at købe et cover til den, så pas på den. Lad være med at stikke den i baglommen så du taber den. Lad være med at holde den i hånden når du stiger ud af bilen, og lad nu være med at tro at du kan cykle og sms’e på samme tid (hvilket for resten både er ulovligt og dybt forkasteligt.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen baserer sig på cirka 1.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Userneeds panel i perioden 15. juni – 20. juni 2018. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.
Udvalgte resultater fra undersøgelsen
- 12 procent af ejerne af en sort/grå/hvid eller sølv smartphone ville overveje at vælge en mere farverig smartphone end en sort/grå/hvid eller sølv, hvis der var flere farver at vælge imellem.
- 9 procent af ejerne af en sort/grå/hvid eller sølv smartphone ville helt sikkert vælge en mere farverig smartphone, end en sort/grå/hvid eller sølv, hvis der er flere farver at vælge imellem.
- 14 procent svarer, at farven er vigtig, når de skal købe en smartphone – den er med til at udtrykke deres personlige smag og personlighed.
- 23 procent svarer, at farven er forholdsvis vigtig, når de køber en smartphone – hvis ikke butikken har deres fortrukne farve, venter de med at købe smartphonen eller køber den et andet sted.