Vi skrev tidligere en nyhed om den nye danskudviklede dongle og app (http://tech-test.dk/goer-det-selv-biltjek-med-din-smartphone-eller-tablet/), der gør det muligt at aflæse computeren i din bil. Navnet er MobilScan OBD, hvor OBD står for On-Board Diagnostic.
Nu har vi så testet produktet i en periode, og det har været en overvælden positiv oplevelse.
Normalt kan vi skrive stolper og stolper ned om installation af et produkt, men det er ikke tilfældet med MobilScan. Den tilsluttes det 16-polede stik som har været lovpligtigt i benzinbiler siden 2001, dieselbiler siden 2004 og varevogne over 2.500 kg siden 2007.
Det stik hænger, i de fleste biler, lige under ratstammen og det er superlet at presse MobilScan op i stikket. Herefter hentes app’en, der findes både til Android og iOS, og bilen startes.
Første gang app’en starter, skal den lige finde MobilScan-donglen, og i vores tilfælde tog det et par minutter. Så snart forbindelsen, der etableres via Bluetooth, er klar, kan app’en bruges.
Næsten magisk let
Det næste der sker er, at du starter app’en op, og så fortæller den dig, hvordan din bil har det. Vi blev hver gang mødt af en fin lille grøn smiley, og beskeden om at alle 44 sensorer er inden for normalområdet.
Der er så et par andre skærmen vi kan bladre igennem, blandet andet kan vi se alle sensorerne, hvor status på de forskellige sensorer, for eksempel motortemperatur, manifoldtryk, omdrejninger og lignende kan aflæses.
Det er også muligt at sætte instrumenter til, så du under kørsel kan aflæse omdrejninger, beregnet belastning, manifoldtryk og luftmasseflow.
MobilScan kan også generere en rapport over den aktuelle situation, så hvis der pludselig opstår en fejl, kan du hurtigt lave en rapport, og vise den til dit værksted, så de let vil kunne lokaliser, og måske genskabe fejlen.
Mange fejl i biler opstår nemlig under helt specielle omstændigheder, og de kan være svære at genskabe på et værksted, men med en rapport fra MobilScan OBS i hånden, er det noget lettere for værkstedet at se, hvad der udløste en fejlkode.
I vores tidligere nyhed, fortæller Salgschef Ole Thorslev at han herudover kan se tre oplagte anvendelsesområder til MobilScan:
“For det første er det nemt at se, om bilens elektroniske stelnummer svarer til det fysiske nummer og papirerne. Med denne kontrol kan man undgå overraskelser i forbindelse med eksempelvis flex-leasing. En potentiel køber kan også tjekke, hvornår en fejlkode er slettet, eller hvor langt en bil har kørt med en aktiv fejlkode. Siger donglen f.eks. 10.000 km, kan det være tegn på, at bilen ikke er blevet serviceret regelmæssigt. En mere langhåret ting er udlæsningen af en bils brændstofjustering over lang tid. Denne parameter bør ikke variere mere end en plus/minus et par procent, og ligger den oppe omkring plus/minus 10 %, kan årsagen være, at motoren simpelthen er slidt. På den måde kan vores OBD-dongle hurtigt tjene sig selv hjem.”
Opsamling
Vores bil er af ret ny dato, så vi oplevede på intet tidspunkt at der blev meldt om fejl. Men vi lagde mærke til, at når vi startede bilen, så fik vi at vide at der var 46 sensorer i vores bil, få sekunder efter falder det til 44 og i nogle tilfælde 43. Det undrede os at antallet af sensorer svingede så voldsomt, så vi kontaktede MobilScan og fik en fin forklaring på fænomenet:
”Årsagen skal fines i, at MobilScan modtager listen over sensorer af et par omgange. Nogle af de sidste modtagne kan gøre, at nogle af de første ikke længere er relevante, så derfor svinger antallet. Det drejer sig primært om Lambdasonder,” fortæller Ole Thorslev.
Helt generelt har vi været meget begejstrede for produktet, og det eneste vi godt så forbedret i produktet er kommunikationen. Det er virkelig et produkt for teknikeren, og ikke for den ikke-tekniske bruger. Lidt bedre forklaringer og vi havde været helt tilfredse.