Epson gør fælles sag med National Geographic for at fremme beskyttelsen af verdens permafrost – den frosne jord under jordens polarområder – i den netop lancerede kampagne “Skru ned for varmen”.
Kampagnen falder sammen med, at forskere forudsiger, at verdens permafrost vil være helt bortsmeltet inden 2100, hvilket vil medføre drastiske forandringer af økologier, øgede globale vandstande og frigivelse af mere end 950 mia. tons metan ud i atmosfæren. Sammen søger Epson og National Geographic at øge opmærksomheden på, hvordan virksomheder kan reducere deres indvirkning på den globale opvarmning.
Kampagnen “Skru ned for varmen” repræsenteres af National Geographic Explorer dr. Katey Anthony, som fører tilsyn med arktiske observatorier i Alaska og Rusland for at overvåge de langvarige konsekvenser af klimaforandring. Hendes banebrydende forskning i beskyttelsen af permafrost præsenteres i en række videoer, infografik og onlineindhold i samarbejde med Epson og National Geographic, som kan findes på heatfree.epson.com.
Arktis smelter bogstaveligt talt for øjnene af os. Vi anslår, at op til 10 % af den forventede globale opvarmning dette århundrede kan komme fra optøet permafrost, og det vil påvirke hele Jorden. Vores valg betyder virkelig noget på arbejdet og i livet. Og når virksomheder og privatpersoner træffer intelligente beslutninger om, hvilken teknologi de bruger, får det ligeledes en positiv indvirkning på miljøet.
Dr. Katey Anthony
Energibesparelse er afgørende i kampen mod global opvarmning, men adskillige teknologier forbruger store mængder energi og kører i virksomhedsmiljøer hvert sekund. Epsons banebrydende sortiment af printere med varmefri teknologi går imod strømmen, da de kræver mindre energi og færre reservedele, og de har en lavere miljøpåvirkning.
Bæredygtighed udgør kernen i alle Epsons aktiviteter, og vi forpligter os til ikke bare at sænke vores eget miljømæssige fodaftryk, vi hjælper også vores kunder med at gøre det samme. Vi håber på at kunne gøre en forskel i forhold til at overvinde globale miljøproblemer ved hjælp af vores teknologier og i samarbejde med vores kunder og samarbejdspartnere.
Yasunori Ogawa, Epsons globale direktør
Kampagnen har fem vigtige skridt, som virksomheder kan tage i kampen for at beskytte vores permafrost:
- Skru ned for varmen: Enheder, der findes på kontoret, fra husholdningsapparater til printere, kan udsende en voldsom mængde varme. Når de skal udskiftes, bør virksomheder overveje de varmefri alternativer, der findes på markedet – hver enhed bidrager til at reducere den globale opvarmning og hjælper virksomheder med at nå deres ESG-mål.
- Udnyt den cirkulære økonomi: Uanset om det drejer sig om kontormøbler, emballage eller elektroniske enheder, kan fremstilling af elementer generere store mængder varme – og det samme gælder deres bortskaffelse på lossepladsen. Når det er muligt, bør virksomheder overveje, hvordan nye køb og gammelt affald kan komme fra – og ledes tilbage i – den cirkulære økonomi.
- Gentænk vand og vedvarende energi: Når det gælder strømforsyning til arbejdsområdet, bør virksomheder overveje, hvor meget energi der kan komme fra vedvarende kilder til miljøvenlig energi såsom sol og vind, da fossile brændstoffer spiller en væsentlig rolle i opvarmningen af jordens atmosfære. Det samme gælder opvarmning og behandling af vand, og virksomheder bør derfor forsøge at spare på vandet, hvor det er muligt, f.eks. ved at implementere vandsensorteknologier.
- Afstem bæredygtige værdier på tværs af forsyningskæden: Bæredygtighed er nu blevet et vigtigt emne for alle organisationer, og de, der tager det alvorligt, er åbne omkring, hvad de gør for at redde planeten. Hvis bæredygtighed er vigtig for en virksomhed, skal de også udvise tilbørlig omhu med hensyn til de virksomheder, de køber fra og samarbejder med – de har den ultimative magt til at fremme bæredygtige værdier endnu mere på tværs af hele forsyningskæden.
- Se fremad: Eftersom vi befinder os i et kapløb med tiden, når det drejer sig om at redde vores planet, er virksomheder nødt til at gøre mere end at blive papirløse og indføre affaldssorteringsordninger – de har brug for en klar handlingsplan for at blive CO2-neutrale, der spænder over alt fra brug af vedvarende energi til vandspareindsatser. Det er afgørende i kampen mod klimaforandringer at opstille robuste ESG-mål og levere en klar køreplan for, hvordan de kan opfyldes. Og virksomheder skal være åbne omkring dem, da kunderne aldrig har været så opmærksomme på “grønvask” – eller frastødt af det – som de er nu!