Talestyringer som Alexa, Siri, Google, Cortana og Bixby har allerede overtaget styringen af smarte husholdninger, styrer belysning og støvsuger – og Bosch sætter nu en taleassistent bag rattet. Den nyudviklede teknologi hjælper bilisterne med at koncentrere sig om det væsentlige. Når man stiger ind i en moderne bil, kan man somme tider føle sig som en flypilot – knapper, skærme, en uoverskuelig menunavigation med tusind undermenuer.
Bosch sætter en stopper for kaosset af knapper i kabinen. I stedet gør vi taleassistenten til en passager, siger Dirk Hoheisel fra ledelsen hos Robert Bosch GmbH. Assistenten, der reagerer på navnet ”Casey”, første gang bilens fører stiger ind, gør det både mere sikkert og mere komfortabelt at køre bil. Ifølge en undersøgelse fra Allianz Center for Technology bliver tyske bilister ofte distraheret, hvis de fx anvender navigationssystemet, indstiller aircondition eller besvarer et telefonopkald. Den type forstyrrelser er en af de primære årsager til trafikulykker.
På hvert ord – også offline
Tidligere talekommandofunktioner hjalp kun lidt her. De er ofte struktureret som en menu af mulige valg. Bilisten skal lære strukturen udenad og aflæse passende kommandoer fra displayet, og det er lige så distraherende. Sig, hvad du vil, og på den måde du vil – Bosch sætter en taleassistent i bilen, der forstår bilisten som et menneske, siger Hoheisel. Assistenten reagerer ikke mere på strenge kommandoer. Casey forstår naturlige sætningskonstruktioner og kan sågar klare betoninger og dialekter, og den gør det i mere end 30 lande over hele verden.
[yuzo_related]
Engelsk er ikke bare engelsk for sprogtalentet Casey, der taler med britisk, amerikansk, newzealandsk eller australsk dialekt. Mere end et årtis arbejde er investeret i udviklingen af talestyringen. Casey kan mere end selv velkendte konkurrenter. Den tænker med og lærer. Hvis bilisten fx vil ringe til ”Paul”, gennemgår systemet automatisk kontakterne og tager højde for bilistens aktuelle placering, tidspunkt og situation, inden systemet svarer. På vej til kontoret betyder ”Paul” sandsynligvis en kollega på arbejdet, mens det samme navn om aftenen måske kan være bilistens bedste ven.
For at være sikker stiller Casey et spørgsmål: Jeg har fundet fem kontakter ved navn Paul. Vil du ringe til Paul Stevenson? Denne afhængighed af konteksten er første trin af kunstig intelligens. Et andet teknisk raffinement er, at bilisten fx også kan indtale destinationsadresser i Frankrig på fransk – uden manuelt at skulle foretage ændringer af indstillingerne. Eksempel: ”Naviger til Champ de Mars, Cinq Avenue Anatole Paris.” Casey forstår automatisk destinationen og beregner ruten til Eiffeltårnet. Desuden kan Bosch-assistenten klare sig helt uden en ekstern datatilslutning. Infotainmentsystemet i bilen tager sig af beregningen uden dt senddde data til cloud’en. Casey er også hos bilisten i tunneller, langt væk fra områder med god mobildækning eller i andre lande, hvis smartphonen er offline.
Reagerer på alle navne
Samtalen i bilen bliver endnu mere personlig, hvis bilisten giver assistenten et navn efter eget valg. Den tid er forbi, hvor talekommandosystemet kun reagerede på det navn, som producenten havde angivet. Lige meget om det kaldes “Casey”, “Michael” eller “Linda”, forstår taleregistreringssystemet fra Bosch og taler 30 forskellige sprog med i alt 44 kvinde- og 9 mandestemmer. Bilisten aktiverer assistenten ved at sige ”Hej Casey” eller bruge det nye navn, han/hun har givet assistenten. Bilisten starter hver ny dialog ved blot at tale direkte til assistenten. Bilisten skal ikke længere vente på et bip, inden han/hun begynder at tale.