Danskere siger blindt ’ja’ når de henter apps

Mere end halvdelen af danskerne læser aldrig eller kun sjældent betingelser og vilkår, når de downloader nye apps. Særligt de unge springer det med småt over, men der er plads til forbedring i alle aldersgrupper. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra sikkerhedsfirmaet, BullGuard

tilladelser til apps tilladelser til apps

YouSee Musik. TV2 Sport. MobilePay. SnapChat. Trio. Tradono. Det er navnene på nogle af de mest populære apps blandt danskerne i øjeblikket. Men over halvdelen af os ved sjældent, hvad vi egentlig går med til, når vi henter en ny app ned på vores smartphone eller tablet.

”Kun 13% af danskerne læser betingelser og vilkår, hver gang de downloader en ny app, mens 53% af danskerne oftest springer den del over,” siger Michael Boesen fra BullGuard.

Han anbefaler, at man lige bruger 10 minutter på at læse det med småt og så overvejer, om man eksempelvis har lyst til at give en app-udbyder adgang til ens kontakter, GPS eller billeder.

”Mange apps – især dem, der er gratis – indsamler data om brugerne, som bliver solgt videre til de virksomheder, der bygger kundeprofiler. Det er da rart lige at tage stilling til, om man har lyst til det. Og ofte beder apps også om adgang til telefonens GPS. Det kan være helt legitimt og nødvendigt for appens funktion, men det er værd lige at overveje, om man ønsker at dele de oplysninger, inden man trykker ’accepter’.”

Unge downloader mest og springer oftest betingelser og vilkår over Undersøgelsen viser, at de unge er den aldersgruppe i Danmark, der er længst inde i app-universet. Kun 4% af de 18-35-årige har aldrig downloadet en app. Men de er samtidig den gruppe, der bruger mindst tid på at læse det med småt: 24% af dem læser aldrig betingelser og vilkår, når de downloader nye apps.

”De unge er de mest flittige til at downloade apps, men de mindst flittige til at sætte ind i, hvad de giver app-udbyderne lov til. Det betyder, at mange unge deler data om sig selv med en masse forskellige udbydere uden egentlig at vide, hvor informationen ender og hvad den bruges til,” siger Michael Boesen fra BullGuard og fortsætter:

”De ældre er mere tilbøjelige til at læse betingelser og vilkår, men der er generelt brug for, at vi alle gør meget mere ud af at læse det med småt i stedet for bare at acceptere blindt, når vi henter en ny app.”

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af Epinion på vegne af BullGuard. Undersøgelsens data er baseret på 1.000 webinterviews af 18-75 årige danskere. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Dataindsamlingen fandt sted i perioden 23. februar til 6. marts 2016.

Fakta: Danskerne og apps

Så ofte læser danskerne betingelser og vilkår, når de downloader en ny app:

  • Altid: 13%
  • Ofte: 18%
  • Sjældent: 37%
  • Aldrig: 16%
  • Aldrig downloadet en app: 12%
  • Ved ikke: 4%

Så ofte læser danskerne mellem 18-35 år betingelser og vilkår, når de downloader en ny app:

  • Altid: 10%
  • Ofte: 18%
  • Sjældent: 38%
  • Aldrig: 24%
  • Aldrig downloadet en app: 4%
  • Ved ikke: 6%

Så ofte læser danskerne mellem 36-55 år betingelser og vilkår, når de downloader en ny app:

  • Altid: 15%
  • Ofte: 17%
  • Sjældent: 39%
  • Aldrig: 17%
  • Aldrig downloadet en app: 10%
  • Ved ikke: 3%

Så ofte læser danskerne mellem 56-75 år betingelser og vilkår, når de downloader en ny app:

  • Altid: 15%
  • Ofte: 20%
  • Sjældent: 32%
  • Aldrig: 6%
  • Aldrig downloadet en app: 25%
  • Ved ikke: 2%

Læs også:

Omfattende hjemmeovervågning kan betjenes af hele ... Det er blevet stadig mere almindeligt at installere hjemmeovervågningssystemer, og i en tid hvor det også er blevet mere almindeligt med indbrud i dan...
Norton samler produkter i en tjeneste Beskyttelse er vigtig men også kompliceret at overskue. Symantec ønsker at gøre det lettere for forbrugerne at overskue hvilke produkter og tjenester ...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2128 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?