Din bil holder øje med alt, du laver

Hvis du tror, at det kun er din smartphone, der holder øje med dig, så tro om igen. Din bil ved mindst lige så meget om dig – og den sladrer

I takt med at biler bliver udstyret med stadig flere computersystemer, genereres der stadig større mængder data. Samtidig er stadig flere biler konstant forbundet til internettet og sender de data hjem til producenten.

Det er et potentielt privatlivsproblem. Så snart der samles data ind om dig som bruger af et produkt, og de data sendes videre, udgør det en risiko. Data fra din bil kan nemlig let bruges til at genskabe en førers profil, hvor han bor, arbejder og så videre.

Leif Jensen, sikkerhedsekspert og CBO hos ESET Nordics

Leif Jensen forklarer, at der kan være rigtig mange fordele ved, at bilerne samler data sammen om brugen af bilen. Data kan blandt andet bruges til at forbedre bilen og køreoplevelsen med.

Men omkostningerne er dit privatliv

Leif Jensen, sikkerhedsekspert og CBO hos ESET Nordics

For ud over at holde øje med, hvor du kører i bilen, og hvordan du kører den, så kan nyere biler også holde øje med, hvad du hører af musik, om du spiller på det indbyggede infotainmentsystem, hvilke film du ser og meget mere. De data sendes videre til producenten, så de kan arbejde videre med dem.

Det er ikke et problem, så længe de data bliver i din bil, eller hvis de ligger – anonymiseret – på producentens sikre servere. Men hvad nu hvis de lækkes?

Leif Jensen, sikkerhedsekspert og CBO hos ESET Nordics

Tilbage i 2019 testede avisen The Washington Post f.eks. en ny bil, og her kunne de konstatere, at den genererede op mod 25GB data i timen, blandt andet informationer om telefonopkald, kørestil og meget mere – data, der for resten blev sendt retur til producenten.

Naturligvis er der mange gode grunde til at sende data fra bilen til producenten. Det kan gøre produktet bedre og højne sikkerheden. Men selvom data er anonyme, så kan de indeholde så mange personlige, og private, informationer, ikke mindst, når der nu også er kommet kameraer i bilerne, og det er bekymrende.

Leif Jensen, sikkerhedsekspert og CBO hos ESET Nordics

Data kan nemlig lækkes, ikke bevidst, men ved hackerangreb eller ved et uheld, og derved kan meget private informationer pludselig ende i de forkerte hænder.

Samtidig risikerer du at give private oplysninger og kontoinformationer videre til næste ejer af bilen, hvis du på et tidspunkt sælger den, og så har du helt mistet kontrollen over dine personlige oplysninger.

Leif Jensen, sikkerhedsekspert og CBO hos ESET Nordics

Han opfordrer derfor til, at du sikrer dig, at producenten anonymiserer dine data, forpligter sig til ikke at sælge dine data og undlader at fortælle bilen mere om dig end højst nødvendigt.

Når du så sælger bilen, så skal du huske at nulstille bilen til fabriksindstillinger – hvis du kan det – og slette alle private data, for det er ikke altid, at data slettes fra det interne lager ved en nulstilling til fabriksindstillinger.

Leif Jensen, sikkerhedsekspert og CBO hos ESET Nordics
About Lars Bennetzen 3850 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.