Dine personlige data bliver brugt i markedsføring

Garmin har lige meldt ud at de har opdateret deres politik vedrørende beskyttelse af personlinge oplysninger, og en del af den siger at de kan bruge dine data i markedsføring

Om du er ny eller gammel bruger af Garmin-connect, så bliver du berørt at deres nye politik omkring brugen af dine personlige data.

Fair skal være fair – Garmin oplyser i en mail til alle brugere, at de opdaterer deres politik. Problemet er blot at du skal læse en meget lang tekst hvor den nye politik er beskrevet.

Da den mail dukkede op, satte jeg mig til at læse den, for jeg havde hørt rygter om, at Garmin ønskede at bruge personlige data i markedsføringen.

I min og Kasper Nesager-Hansens første podcast, snakkede vi netop om den mulighed, og nu er den så en realitet. Men det er altså ikke let at komme igennem teksten, og den vigtigste del har de, snedigt nok, gemt til sidst i teksten.

Tidligt i brugerbetingelserne under afsnittet ”Når du opretter en Garmin-konto” skriver de: ”I overensstemmelse med gældende love og de valgmuligheder, du har som beskrevet nedenfor under Dine valgmuligheder mht. marketingkorrespondance, kan Garmin også bruge oplysningerne til at sende dig oplysninger om Garmins produkter eller apps, der kan være af særlig interesse for dig.”

Det afsnit dukker op flere gange i teksten, og derfor gik jeg på lagt efter hvad der egentlig stod om ”Dine valgmuligheder mht. marketingkorrespondance.”

Følgende er hvad der står i det afsnit:

Vi og andre medlemmer af Garmin-gruppen af virksomheder kan bruge dine personlige oplysninger til at sende dig marketingrelateret korrespondance (herunder e-mail) i forbindelse med Garmin-produkter eller -apps i overensstemmelse med dine e-mailpræferencer i myGarmin Præference Center. Vi videregiver ikke personlige oplysninger til tredjepart til brug i marketingøjemed.

Hvis du vil fravælge modtagelse af marketingrelateret korrespondance fra Garmin, skal du opdatere dine e-mailpræferencer i myGarmin Præference Center eller klikke på “Afmeld” i en vilkårlig marketing-e-mail, du modtager fra Garmin.

I virkeligheden er det ret tydeligt hvad der står i det afsnit. Nemlig at hvis du ikke gør noget, så bliver dine personlige oplysninger brugt i målrettet markedsføring mod dig. Og at det ikke kun er e-mails der kan bruges i markedsføring.

Der står også at du selv skal afmelde/fravælge det, hvis du ikke ønsker at modtage markedsføringsmateriale. Altså – som standard er det slået til.

Mit spørgsmål er – hvor mange gør rent faktisk det? Hvor mange læser rent faktisk disse betingelser, og ikke mindst hvor mange læser en opdatering?

Personligt mener jeg at det er problematisk at de opdaterer betingelserne og slår den del til, så du selv skal ind og slå den fra – hvad bliver det næste?

I min verden er det et skråplan, og jeg håber at mange går ind og får slået den funktion fra. Og så håber jeg at virksomheder tænker sig lidt mere om, inden de begynder at bruge vores personlige data i deres markedsføringskampagner.

About Lars Bennetzen 3834 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?