Google opruster med nye AI-værktøjer i Danmark

Google har på sin udviklerkonference I/O præsenteret en række nye AI-værktøjer, der nu udrulles i Danmark. Initiativet omfatter opdateringer til Gemini og introduktionen af en AI-baseret oversigt i søgemaskinen

Illustration: Google Gemini

AI-modellen, Gemini 2.5, bliver tilgængelig for alle danske brugere i de kommende uger. Ifølge Google er Gemini 2.5 en forbedring i forhold til forgængeren inden for områder som ræsonnement, kodning og multimodal interaktion.

Billedfunktionen Imagen 4 opgraderes også og tilbyder hurtigere billedgenerering, flere farvenuancer, finere detaljer og forbedret gengivelse af bogstaver.

Tjenesten NotebookLM er nu lanceret som en dedikeret app til Android og iOS. Denne tjeneste giver mulighed for at omdanne noter og dokumenter til AI-baserede podcasts.

Desuden bliver funktionen Gemini Live, som tillader brugere at tale ind over skærmbilleder eller live feed fra kameraet, tilgængelig i Gemini-app’en til iOS. Dette gør det muligt at bruge kameraet til at få AI-baseret hjælp til konkrete opgaver i hverdagen, som eksempelvis at finde opskrifter ud fra køleskabets indhold.

Lige nu ser vi flere års forskning i AI skridt for skridt udmønte sig i konkrete værktøjer. I dag er endnu et stort skridt fremad imod en mere intelligent, mere brugbar og mere personlig AI-assistent, der kan hjælpe med at løse praktiske udfordringer i hverdagen. Eller som kreativ sparringspartner til at generere billeder, video, eller lyd til eksempelvis arbejdet. Noget ruller ud til danskerne her og nu – andet i den nære fremtid.

Jesper Vangkilde, kommunikationschef for Google i Danmark

Ny AI-oversigt i Googles søgemaskine

Samtidig med lanceringerne i Gemini er en ny AI-baseret funktion, kaldet AI-oversigt, blevet rullet ud i Googles søgemaskine i Danmark over de seneste uger. Denne funktion er designet til at give mere uddybende svar på komplekse søgninger ved at trække information fra flere kilder.

AI-oversigt vil typisk dukke op ved komplekse søgninger og sigter mod at give brugerne en bredere vifte af hjemmesider som kilder til information. Som eksempel nævnes søgningen “hvorfor er himlen blå”, hvor AI-oversigten vil give et detaljeret svar med angivelse af de hjemmesider, informationerne bygger på.