Siden Google for nyligt annoncerede at de ville skabe deres egen spilplatform i Netflix-stil, altså streaming, har der været stort fokus på det potentiale platformen har, og ikke mindst på den specielle kontroller du skal bruge for at kunne spille de nye spil.
Google kalder deres nye spiltjeneste for Stadia, og mener selv at det er en ny generation af spilplatform de har introduceret. Det kan der næppe heller være nogen tvivl om at det er. Og planen er helt sikkert ambitiøs.
Man kan dog sige at de er oppe mod en ret stor modspiller, nemlig Steam, der længe har solgt spil via deres onlineplatform, og endda har en streaming-mulighed. Nok er Googles Stadia baseret på 100% streaming, men stadig – Steam har godt fat i gamingfolket.
Det leder op til det største problem som Googles Stadia har i øjeblikket; indhold på platformen. Da Nintendo lancerede deres meget populære Switch, lancerede de samtidig spillet ”The Legend of Zelda: Breath of the Wild”. Spillet var en forlængelse af den meget populære Zelda-serie, og spillet kunne kun spilles på Nintendo Switch. Resultatet var, at Switch-konsollerne blev revet ned fra hylderne, bare så folk kunne spille det nyeste Zelda-spil.
Det fulgte Nintendo så op med ”Mario Kart 8 Deluxe”, og igen var er en ekstra grund til at købe denne konsol. Og mon ikke det er den primære grund til at folk køber ind i en platform som Switch? At deres favoritspil er der?
Det bringer os tilbage til Googles Stadia-platform. Indtil videre er der kun lanceret ganske få spil til den nye platform, og et af de nok mest interessante er ”Doom Eternal”. Her er der en gammel klassiker der er blevet vakt til live, og den har et potentiale for at gøre den nye platform interessant.
Hvis vi så skal kigge på potentialet bag Doom Eternal, så er det, at det viser at Bethesda Softworks støtter op om teknologien – og de har nogle enormt populære titler, blandt andet ”Elder Scrolls” og ikke mindst ”Fallout”-serien.
Udover at Google arbejder sammen med spiludviklere som fx Bethesda Softworks, så er de også selv i gang med at udvikle spil til Stadia, men her er det altså også lidt op ad bakke, for Google er mange ting, men ikke kendt for at udvikle spil.
Så Stadia ser nok spændende ud, men de kæmper mod store markedskræfter, og mod folks ønske om at kunne spille deres favoritspil. Om det lykkes for Google at blive en stor spiller på dette område er stadig et godt spørgsmål. De formåede at skabe meget interesse omkring lanceringen, men om de kan holde det moment til de faktisk har indhold på platformen er spørgsmålet.