Huawei er tilbage i Microsofts online butikker

For nyligt forsvandt alle Huaweis laptops fra Microsofts online butikker, og det blev oplyst at de fysiske butikker ikke ville købe nye ind når lager var solgt. Men har Huaweis laptops fundet vej tilbage til Microsofts online butikker

I sidste måned blev alle Huaweis laptops fjernet fra Microsofts online butikker, en direkte følge af den handelskrig som Donald Trump har indledt mod Kina. Huawei blev sat på en blacklist, og en af konsekvenserne var at Huawei ikke længere var at finde i Microsofts online butikker.

Men nu er de kinesiske laptops pludselig tilbage, og hvor Microsoft ikke var til at slå for en kommentar da de fjernede laptops fra deres butikker, så var de klar med en udtalelse, da The Verge spugte ind til, hvorfor de pludselig solgte Huawei laptops igen.

”Vi har evalueret, og vil fortsætte med at reagere på de mange forretnings, tekniske og regulatoriske konsekvenser der stammer fra den nylige tilføjelse af Huawei til U.S. Department of Commerce’s Export Administration Regulations Entity List (den amerikanske blacklist, red.). Som et resultat har vi genoptaget salget af eksisterende Huawei lagervarer,” siger en talmand fra Microsoft til The Verge.

Det kan godt lyde som en god nyhed, men det er værd at bemærke at der bliver snakket om eksisterende lagervarer, hvilket er i overensstemmelse med de regler der er i forbindelse med den blacklist som Huawei finder sig selv på for tiden.

Et kig mellem linjerne siger dog tydeligt, at de indtil videre ikke har tænkt sig at indkøbe nye Huawei-enheder, det kommer nok først til at se når eller hvis Huawei bliver fjernet fra blacklisten.

En konsekvens for Huawei har også være, at de har følt sig nødsaget til at udskyde lanceringen af en nye Windows-laptop der skulle have været lanceret på CES Asia i sidste uge.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2425 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvis du ikke allerede får vores nyhedsbrev, har du her muligheden for at tilmelde dig.

Vi udsender 1 gang om ugen, så vi kommer ikke til at spamme din mailboks.

Vi holder dine data private, og deler dem ikke med tredjepart