Der var en gang at Kinect blev betragtet som en kritisk del af Microsofts fremtid, både når det kommer til underholdning og forretning. Den blev endda solgt med alle Xbox One-systemer der blev lanceret.
Men modtagelsen var ikke speciel god, og mange mente at den gjorde konsollen alt for dyr. Samtidig var der en række meget uheldige tilfælde af voksne der slog børn (ved uheld) når de brugte Kinect – ikke den bedste reklame.
Det var derfor ikke overraskende at Microsoft endte med at sælge Xbox One uden Kinect, og spil der krævede sensoren, blev opdateret så de kunne spilles uden. Bevægelseskontrol blev droppet fra platformen, og stemmenavigation og Cortana kræver ikke ikke Kinect for at virke.
[yuzo_related]
Derefter gik det hurtigt ned ad bakke for Kinect. Microsoft begyndte at tilbyde Kinect til Xbox One S-brugere efter de droppede den proprietære port på de nyere modeller. Men efter 18 måneder droppede de det tilbud og solgte enheden for 39,99 dollars.
Så tilbage i oktober sluttede produktionen af Kinect så, og Microsoft har kastet sig over Mixed Reality og HoloLens.
Flere professionelle applikationer er blevet bygget omkring Kinect-platformen, og Microsoft opfordrer udviklerne til at migrere væk fra Kinect-teknologien over til teknologier som Intels RealSense.
De lover dog at selve Kinect-teknologien fortsætter med HoloLens, Cortana og Windows Hello, og at de stadig vil understøtte Kinect for Windows SDK.