EPOS oplyser selv at de er målrettet professionelle, der taler meget i telefon, og skal sørge for at alle mødedeltagere bevarer fokus ved at skabe grundaget for uforstyrrede samtaler.
Samtidig skulle hjernen på den måde belastes mindst muligt, og ikke bruge unødig energi på at lytte og omsætte det væsentlige i samttalen.
IMPACT 1000 er designet til at understøtte hjernen i at opfatte og bearbejde information med udgangspunkt i at minimum én af mødedeltagerne sidder i et støjrende miljø. Det skulle reducere såkaldt hjernetræthed, eller brain fatigue, for begge mødedeltagerne ved hjælp af fleksibel støjreduktion og fleksibel stemmeopfattelse – leveret af EPOS egen AI.
Den kunstige intelligens skulle kunne adskille hvilke lyde, der skal nedtones og hvilke der skal forstærkes i en brugers nærmiljø. Den løsning skulle imødekommende udfordringer i et moderne arbejdsmiljø og understøtte medarbejdere i storrumskontorer ved at blokere uønsket lyd og skabe en uforstyrret oplevelse for begge deltagere i opkaldet.
IMPACT 1000 er bygget op over EPOS BrainAdapt-teknologi der er en række spændende teknologier, der skal forbedre den kognitive ydeevne. Blandt andet scanner EPOS AI brugerens miljø 32.000 gange i sekundet og nedtoner de forstyrrende lyde, og fremhæver de vigtige lyde.
Det nye headset bliver lanceret i løbet af sommeren og får en pris på omkring 2.750 kroner.