Nye Adobe-produkter til Metaverse-udvikling lanceret

Adobe er nu klar med store opdateringer til deres Substance 3D. De skal understøtte skabelsen af 3D-grafgik fra start til slut

I takt med de virtuelle universer bliver stadig mere populære, bliver efterspørgslen på 3D-værktøjer stadig større. Adobe har derfor opgraderet deres Substance 3D-værktøj, som skal være med til at skabe forbrugeroplevelser indenfor det virtuelle univers, Metaverset, hvor fysiske og digitale verdener smelter sammen.

Ifølge en pressemeddelelsen fra Adobe kommer der blandt andet følgende opdateringer til Substance 3D:

  • Fuld Apple M1 support til Substance Painter, Designer og Sampler, som gør det muligt for folk, der arbejder med 3D, at arbejde hurtigere end nogensinde før.
  • For at skabe den maksimale ydelse i Substance-universet lanceres et nyt Substance 3D Materials SDK. Det gør det muligt for udviklere at skrive deres egne plugins og bruge Substance 3D-materiale i andre applikationer. 
  • Substance Material Plugin til Photoshop gør, at brugerne kan spare mange timer og mange trin for at skabe lag, design variationer og 3D-effekter. Der findes allerede et tilsvarende plugin til Illustrator, hvilket bliver brugt af hundredtusindvis af brugere. Derudover kommer der også en stor opdatering til Substance 3D Plugin for Unity, som gør det muligt for brugere at loade og modellere Substance-materiale direkte i Unity-systemet.  
  • Nye muligheder i 3D sculpting workflow. Adobe udsender senere i år også Substance 3D Modeler, som giver brugerne en langt mere intuitiv tilgang til 3D-modellering.

Den fulde oversigt over samtlige opdateringer kan du finde her.

Kunstig intelligens vil revolutionere nethandel Spil-, underholdnings- og nethandel står foran en revolution. Augmented reality (AR), som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, for eksempel ved brug af grafik og lyd, har allerede skabt nye virtuelle oplevelser. Adobe udsender nu et værktøj (beta-version), som ved hjælp af kunstig intelligens skal hjælpe brands med at skabe fantastiske AR-oplevelser meget hurtigere og mindre datatungt end tidligere. Det skal hjælpe brands mod, at langsomme loading-tider ødelægger AR-oplevelser. Teknologien vil være fuldt integreret i Adobe Aero senere i år. 

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (3661 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?