Målet er at nedringe CO2-emmisionerne med 50% inden 2030 og Polestar er godt på vej. De har lige reduceret deres relative CO2-uledninger med 8% i forhold til 2021, selvom de voksede markant i 2022.
Polestar har lige offentliggjort deres tredje bæredygtighedsrapport, og den viser, at elbilsproducenten har reduceret deres relative CO2-emissioner med 8% i forhold til 2021. Det er sket i et år med global rekordvækst, hvor virksomheden leverede tæt på 51.500 biler i 2022 svarende til en vækst på 80% sammenlignet med 2021.
Mens de samlede emissioner er øget som følge af virksomhedens vækst, er relative emissioner pr. enhed reduceret med 13% siden 2020. Det er andet år i træk, at virksomheden reducerer sit karbon-udslip samtidig med at virksomheden har opnået massiv vækst. Det betyder, at Polestar er på rette spor i forhold til at nå sine mål om at halvere relative emissioner inden 2030.
Reduktionerne skyldes, ifølge Polestar selv, flere faktorer. En af årsagerne er et fald i den gennemsnitlige transporttid, men det skyldes også de høje salgstal på markeder med vedvarende energi i elnettet. Polestars bæredygtighedsteam har ligeledes bidraget til reduktionerne ved at gennemføre løbende opdateringer på tværs af arbejdet med bilerne.
Et eksempel på dette er, at aluminium til hjulene og batteribakkerne i Polestar 2 nu produceres af en leverandør, der anvender vandkraftdrevet smelteværk. Det har resulteret i en reduktion på 1,2 ton pr. bil. Derudover anvender fabrikken, hvor Polestar 2 produceres, nu 100 pct. vedvarende energi. Derudover har en diversificeret produktportefølje med en større andel af Single Motor-varianter, der har et lavere energibehov under produktionen, også medvirket til reduktionerne.
Ud over klimaaftryk fra produktionen har elbiler også et socialt aftryk. Polestar anvender blockchain til at spore risikomaterialer tilbage til minen, hvilket reducerer de sociale og miljømæssige risici i komplekse forsyningskæder. Materialesporbarheden er nu udvidet til at omfatte kobolt, glimmer, lithium, nikkel samt læder og uld.
Polestar 0-projektet, der går ud på at skabe en klimaneutral bil inden 2030, har opnået opbakning fra mere end 20 førende aktører fra forskellige brancher. Disse aktører fokuserer alle på at finde løsninger til at eliminere CO2e og nytænke processer i stedet for at bygge på misvisende kompensationsordninger.
I 2022 gik Polestar sammen med Circle Economy og STENA Recycling for at måle virksomhedens påvirkning og opstille en cirkulær basislinje, hvorfra der vil blive arbejdet på at forbedre råvareforbruget, biodiversiteten og genanvendeligheden.
Polestar modtog desuden en certificering mere i februar 2023, da virksomheden blev klassificeret som low-risk med ratingen 17 af Sustainalytics.