Polestar vil have ægte klimaneutral bil inden 2030

Det svenske elbilsmærke har lige annonceret, at de har ambitioner om at skabe den første ægte klimaneutrale bil inden 2030 - Polestar 0-projektet

Polestar 0-projektet sigter mod at reducere kulstofemissionerne ved at ændre den måde, som biler fremstilles på, snarere end at bruge traditionelle processer og derefter plante træer for at udligne CO2. Fremgangsmåden vil omfatte et samarbejde på tværs af hele udviklingsprocessen og værdikæden, fra leverandører til forhandlere.

Miljøeksperter har advaret om, at offsetting ikke er bæredygtigt på lang sigt. Spørgsmål omkring den langsigtede kulstoflagringskapacitet i skove varer ved, da en skov kan blive udsat for logning, ødelagt af brand eller generelt ændre sig på grund af klimaforandringer.

Vi tror ikke på offsetting. Qua vores ambition om at skabe en fuldstændig klimaneutral bil tvinges vi, i positiv forstand, til at nå ud over, hvad der er muligt i dag. Vi bliver nødt til at sætte spørgsmålstegn ved alt, innovere og se på eksponentielle teknologier, når vi designer mod 0.

Thomas Ingenlath, CEO for Polestar

Polestar biler er elektriske, så vi behøver ikke bekymre os om forbrændingsmotorer, der producerer giftige emissioner – men det betyder ikke, at vi er i mål. Vi vil nu arbejde målrettet på at udrydde alle emissioner, der stammer fra produktionen af vores biler. For os bilproducenter befinder vi os i en historisk og spændende tid, da det er en oplagt mulighed for at ”seize the moment”, gøre det endnu bedre og turde indfri drømmen om klimaneutrale, cirkulære og smukke biler.

Fredrika Klarén, Head of Sustainability hos Polestar

Polestar er allerede i gang med at inkorporere en fælles klimaindsats i hele virksomheden, og har ligeledes opsat klimamål i deres medarbejderes bonussystem.

Deklarering om bæredygtighed

Deklareringer om bæredygtighed er almindeligt i bl.a. fødevaresektoren og modeindustrien, og vil blive anvendt på alle fremtidige Polestar-modeller. Fra og med Polestar 2 vil der være en deklarering om CO2-aftryk og konflikt ressourcer, som vil blive vist på Polestars hjemmeside og i Polestar Spaces. Det vil bidrage til en øget gennemsigtighed i branchen. Løbende opdateringer i relation til bæredygtighed, samt yderligere detaljer og information vil ligeledes blive tilføjet over tid.

Forbrugerne er en enorm drivkraft i skiftet til en bæredygtig økonomi. De skal have de rigtige oplysningsværktøjer til at træffe informerede og etiske beslutninger. Når en Polestar 2 i dag forlader fabrikken gør den det med et kulstofaftryk. I 2030 vil vi præsentere en bil, der ikke gør.

Thomas Ingenlath

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (3211 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?