Polestar 0-projektet sigter mod at reducere kulstofemissionerne ved at ændre den måde, som biler fremstilles på, snarere end at bruge traditionelle processer og derefter plante træer for at udligne CO2. Fremgangsmåden vil omfatte et samarbejde på tværs af hele udviklingsprocessen og værdikæden, fra leverandører til forhandlere.
Miljøeksperter har advaret om, at offsetting ikke er bæredygtigt på lang sigt. Spørgsmål omkring den langsigtede kulstoflagringskapacitet i skove varer ved, da en skov kan blive udsat for logning, ødelagt af brand eller generelt ændre sig på grund af klimaforandringer.
Vi tror ikke på offsetting. Qua vores ambition om at skabe en fuldstændig klimaneutral bil tvinges vi, i positiv forstand, til at nå ud over, hvad der er muligt i dag. Vi bliver nødt til at sætte spørgsmålstegn ved alt, innovere og se på eksponentielle teknologier, når vi designer mod 0.
Thomas Ingenlath, CEO for Polestar
Polestar biler er elektriske, så vi behøver ikke bekymre os om forbrændingsmotorer, der producerer giftige emissioner – men det betyder ikke, at vi er i mål. Vi vil nu arbejde målrettet på at udrydde alle emissioner, der stammer fra produktionen af vores biler. For os bilproducenter befinder vi os i en historisk og spændende tid, da det er en oplagt mulighed for at ”seize the moment”, gøre det endnu bedre og turde indfri drømmen om klimaneutrale, cirkulære og smukke biler.
Fredrika Klarén, Head of Sustainability hos Polestar
Polestar er allerede i gang med at inkorporere en fælles klimaindsats i hele virksomheden, og har ligeledes opsat klimamål i deres medarbejderes bonussystem.
Deklarering om bæredygtighed
Deklareringer om bæredygtighed er almindeligt i bl.a. fødevaresektoren og modeindustrien, og vil blive anvendt på alle fremtidige Polestar-modeller. Fra og med Polestar 2 vil der være en deklarering om CO2-aftryk og konflikt ressourcer, som vil blive vist på Polestars hjemmeside og i Polestar Spaces. Det vil bidrage til en øget gennemsigtighed i branchen. Løbende opdateringer i relation til bæredygtighed, samt yderligere detaljer og information vil ligeledes blive tilføjet over tid.
Forbrugerne er en enorm drivkraft i skiftet til en bæredygtig økonomi. De skal have de rigtige oplysningsværktøjer til at træffe informerede og etiske beslutninger. Når en Polestar 2 i dag forlader fabrikken gør den det med et kulstofaftryk. I 2030 vil vi præsentere en bil, der ikke gør.
Thomas Ingenlath