Smartphonekameraet har overtaget kameraets rolle

Kameraet er blevet så godt i moderne smartphones, at hele 42% af de 18-35-årige danskere ikke ejer et andet kamera. Og 57% af alle danskere tager billeder med deres smartphone minimum én gang om ugen

Engang var man mobilsmart, hvis man ringede eller sms’ede i nærheden af andre. I dag er det normalt at snappe billeder over morgenmaden, på gaden eller sågar på jobbet. Mobiltelefonen er blevet meget mere end en telefon, og det skyldes ikke mindst udviklingen af smartphonekameraet, der gør det muligt at fange et hvert øjeblik, vi ønsker at huske. 29% af de 18-35-årige danskere tager dagligt billeder med deres smartphonekamera, og hele 71% af de unge fotograferer ugentligt med deres smartphone.

På ferien, til fester, i byen, i hverdagen. Når minder skal foreviges foregår det i højere og højere grad på vores smartphones. Det skyldes dels, at det er nemt og lige til, dels er det et udtryk for, at billedkvaliteten på smartphones har taget kvantespring de senere år.

Fra bittesmå pixelerede billeder

Det var omkring 2001, da det stadig ikke var muligt at optage video med sin telefon. Betegnelsen kameratelefon blev hurtigt etableret, men det holdt ikke længe, for snart havde alle mobiltelefoner et indbygget kamera. I 2003 blev der solgt flere kameratelefoner på verdensplan end digitalkameraer og i 2006 havde halvdelen af verdens mobiltelefoner et indbygget kamera (Alasdair 2003). Som teknologien udviklede sig, blev kameraet en integreret del af moderne menneskers hverdag. Men også ved større begivenheder.

”Vores undersøgelse viser, at det ikke længere kun er i de små hverdagssituationer, vi tager smartphonekameraet i brug. På ferier bruger 32% af danskerne udelukkende deres smartphones og selv til store begivenheder som fødselsdage og bryllupper er der hele 31%, som mener, at smartphonens kamera rækker. Det siger lidt om, hvor meget teknologien har udviklet sig. Og vi er slet ikke færdige endnu,” siger Marie Dam Feldborg, Senior Marketing Manager i Huawei Danmark.

Dual-kameraet

I foråret 2016 fandt et nyt teknologiske højdepunkt sted, da Huawei lancerede sit første smartphone dual-kamera i samarbejde med Leica. Dual linser arbejder sammen for at fange og genskabe fantastiske detaljer og bringer kameraet et skridt nærmere professionelle kameraer. Og nu er 2. generation her med Huawei Mate 9 Pro, der giver endnu bedre billedkvalitet og reducerer strømforbruget med 50 pct. Mate 9 Pro tager ikke bare fantastiske billeder – den er også designet til at skyde imponerende film med en optagerkapacitet, der matcher længden af en spillefilm.

Fakta fra Huaweis danske befolkningsundersøgelse:

  • 29% af de af 18-35-årige danskere tager dagligt billeder med deres smartphone. 42% af de 18-35-årige svarer ”ugentligt”.
  • I hverdagen bruger 67% af danskerne ikke andre kameraer end deres smartphonekamera. For kvinderne er det 75% mod 59% af mændene.
  • 32% af danskerne fotograferer i det hele taget ikke med andre kameraer end deres smartphonekamera. Det gælder særligt kvinder (36% mod 27% af mændene)

Om undersøgelsen:

Data er indsamlet på Epinions Danmarkspanel. Der er i alt gennemført 1.002 webinterviews med danskere i alderen 18-75 år i perioden 16. november – 22. november 2016. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse.

Øvrige fakta

  • 72% af amerikanske millennials med en smartphone siger kamerafunktionen er meget vigtig for dem (Mitek 2015)
  • 38% af amerikanske millennials med en smartphone siger, de tager mindst en selfie om dagen (Mitek 2015)
  • 31% af smartphonebrugerne i UK foretager ingen traditionelle telefonopkald i løbet af en uge (Deloitte 2016)
  • Næsten halvdelen af 18-24-årige i UK tjekker deres telefon midt om natten (Deloitte 2016).

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (3703 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?