Der skal ikke meget til for at få en p-bøde. Glem at sætte p-skiven inden du render ind i nette for at købe en liter mælk, og pludselig så kostede mælken ikke 10 kroner, men 680 kroner.
P-skiven er påkrævet langt de fleste steder, hvor der ikke står et parkometer, og at undgå en p-bøde kræver så bare at man husker at sætte p-skiven. Det er så også der problemet ligger, for når man lige har travlt og drøner ud af bilen for at nå indkøbet inden lukketid, så er det ikke altid man husker at læne sig ind til højre siden af bilen og med spidsen af bilnøglen stille p-tiden – vel?
Det er så her den elektroniske p-skive kommer ind. Den er ikke ny, men der kommer hele tiden nye versioner. Og hvor de første var meget dyre, er prisen efterhånden ved at komme ned i et prisleje der er til at komme efter.
De tre elektroniske p-skiver vi har testet er Park’n’Go Classic, Park Solar og Electronic Parking Disc II. Alle tre udmærker sig ved at være batteridrevne, så de skal ikke monteres til bilens elektriske system. De monteres også på stort set samme måde, og kræver i princippet minimal betjening fra brugerne. Men der er forskelle, og der er også en klar vinder og taber i vores test.
Og vinderen blev …
Der var ingen tvivl om at Electronic Parking Disc II var vinderen i denne test. Designet var klart det flotteste, betjeningen var let og den indstillede tid var let at se. Det diskrete led-lys på bagsiden viste tydeligt når p-skiven var indstillet, og om der skulle skiftes batterier.
Park Solar var en god skive langt hen ad vejen, men vi var ikke så begejstrede for, at det var så svært at se om skiven var indstillet korrekt.
Park’n’Go irriterede os på flere punkter. Dels begyndte den hurtigt at advare mod for lidt strøm, og batterierne var hamrende svære at skifte.
Herunder finder du links til de tre test, rigtig god læsning.