Året har været præget af social isolation og færre muligheder for oplevelser i den fysiske verden, hvilket har banet vejen for et comeback til tv’et.
Samsung Nordics og professor Anette Hill gennemfører netop nu et studie, som undersøger, hvordan Tv-forbruget i Norden har udviklet sig det seneste år.
Vi kan i vores undersøgelse se, at TV har fået en vigtigere rolle i vores hverdag. Uanset om det handler om at se en serie sammen med en ven eller at følge de seneste nyheder om Covid-19, er TV noget, som vi finder tryghed i under krisetider.
Annette Hill, professor på Lunds universitet
Undersøgelsen, der er baseret på blandt andet dybdeinterviews med unge fra hele Norden, data fra tv-ratings, nyhedsartikler, tv-anmeldelser og diskussioner på online fora, viser flere interessante tendenser.
For mange unge er tv blevet en følgesvend, der giver selskab i løbet af dagen, mens man foretager sig andre ting. Og så er tv i højere grad end tidligere også blevet en social aktivitet, hvor man ser serier sammen med vennerne – herunder er der opstået en særlig trend med at gense gamle serier igen og igen sammen med andre.
Også når det gælder de foretrukne genrer hos de yngre målgrupper har Covid-19 betydet et skift. Undersøgelsen viser nemlig, at reality-serier med fokus på romantik oplever øget popularitet. Ifølge Anette Hill skyldes det vores naturlige hang til at deler vores egne oplevelser og synspunkter gennem at sladre med vennerne.
Noget der fører os tættere sammen og mindsker påvirkningen fra den sociale isolation. Og så har det også haft en betydning, at der har floreret meget misinformation på sociale medier om epidemien. Det har fået flere til at søge mod tv’et for at være korrekt opdateret.
Hos Samsung Danmark har man helt konkret mærket tv’ets nye rolle gennem stor efterspørgsel og interesse i flere slags tv.
Vi har klart mærket, at danskerne har haft stor efterspørgsel på tv i 2020, og der er ikke tvivl om, at det har haft stor betydning, at vi alle er meget mere hjemme nu og mange derfor kan have haft behov for at opgradere underholdningen i hjemmet. Tv’et har hos mange fået en vigtigere rolle under Covid-19.
Kim Gertsen, Account Manager & Team Lead AV i Samsung Danmark