Volvo-biler får LiDAR-teknologi og AI

Volvo Cars' kommende fuldelektriske SUV-topmodel leveres med banebrydende sikkerhedsteknologi, der har til formål at redde endnu flere liv. Og samtidig sætter den en helt ny standard for bilsikkerhed

Den fuldelektriske efterfølger af Volvo Cars’ XC90, der vil blive lanceret i 2022, leveres med avancerede sensorer, inklusive LiDAR-teknologi udviklet af Luminar og en autonom kørecomputer med NVIDIA DRIVE Orin™ system-on-a-chip som standard.

Ved at kombinere denne avancerede hardware med Volvo-, Zenseact- og Luminar-software sigter Volvo Cars mod at reducere antallet af trafikdræbte og ulykker.

Volvo Cars er og har altid været førende inden for sikkerhed. Nu definerer vi det næste niveau af bilsikkerhed. Ved at have denne hardware som standard kan vi løbende forbedre sikkerhedsfunktionerne via skyen og introducere avancerede, autonome køresystemer, hvilket er med til at styrke vores førerposition inden for sikkerhed.

Håkan Samuelsson, administrerende direktør for Volvo Cars

Forbedret sikkerhedsteknologi skal forhindre kollisioner

Med den nye sikkerhedspakke sigter Volvo Cars mod at reducere kollisioner, og reduktionstakten forventes at accelerere over tid ved hjælp af softwareopdateringer via skyen. De nye teknologier er også designet til specifikt at håndtere de trafiksituationer, der resulterer i mange af de øvrige alvorlige kvæstelser og dødsfald, der sker i dag.

Som del af vores ambition om at levere stadig sikrere biler er det vores langsigtede mål fuldstændig at undgå kollisioner. I takt med at vi hele tiden forbedrer vores sikkerhedsteknologi med opdateringer via skyen, forventer vi, at kollisioner bliver mere og mere sjældne, og vi håber på den måde at redde flere liv.

Henrik Green, teknologichef hos Volvo Cars

Når teknologien er implementeret, forventes den at blive forbedret over tid således at bilen vil hjælpe til med at forbedre førerens evner i sikkerhedskritiske situationer. Hvor tidligere teknologi i vid udstrækning satsede på at advare føreren om potentielle og umiddelbare trusler, vil denne nye sikkerhedsteknologi med tiden i stigende grad gribe ind efter behov for at forhindre kollisioner.

Ud over sensorpakken og AI-computerens ydeevne bliver Volvos kommende topmodel også leveret med back-up-systemer til centrale funktioner såsom styring og bremsning, hvilket gør den hardware-klar til sikker, ikke-overvåget, autonom kørsel.

Stærkt samarbejde med teknologiske frontløbere

Samspillet mellem LiDAR teknologien, softwaren og backup-systemerne vil muliggøre Highway Pilot-funktionaliteten, der er udviklet internt sammen Zenseact – et Volvo Cars’ selskab til udvikling af autonom køresoftware. Highway Pilot, der er en autonom kørselsfunktion til brug på motorveje og fås som ekstraudstyr, vil blive aktiveret for kunderne, når funktionen er sikkerhedsgodkendt og lovliggjort af de relevante myndigheder.

Tidligere på året meddelte Volvo Cars, at virksomheden vil bruge NVIDIA-teknologi til at centralisere databehandlingen. Kernecomputeren og den autonome kørselscomputer, der begge styres af NVIDIA-teknologi, vil med tiden gøre det muligt for bilerne at blive mere sikre ved hjælp af sky-opdateringerne, samtidig med at de yder den nødvendige computerkraft til vision- og LiDAR-behandling.

Den nye sikkerhedsteknologi illustrerer Volvo Cars’ dedikation til samarbejdet med teknologiske frontløbere såsom Luminar, NVIDIA og Zenseact, alt imens virksomheden bestræber sig på at levere de bedst mulige og mest sikre biler til sine kunder. Disse og andre partnerskaber giver Volvo Cars et stærkt teknologisk fundament i en hurtigt transformerende branche.

Tjek priser på bredbånd

Tech-Test har indgået et samarbejde med Samlino så du kan tjekke bredbåndspriser og ikke mindst muligheder for bredbånd på din adresse.

Det er helt gratis og Samlino skal ikke bruge andet end din adresse for at levere priser til dig.

Når du har indtastet adressen i feltet herunder, bliver du sendt til Samlino, hvor du får vist resultatet, og hvor du kan indsætte flere filtre, hvis du har bestemte behov for dit bredbånd.

Kommentar til artiklen?