Undersøgelsen er blevet udført af Ford Smart Mobility, som i løbet af det seneste år har analyseret intet mindre end en million kilometers trafikal adfærd i og omkring London.
Ford-afdelingen har studeret bilers bykørsel nøje og indsamlet detaljerede kørselsdata såsom bremsning, bremsningsgrad og anvendelsen af advarselslamper. Ved hjælp af disse data har Ford Smart Mobility været i stand til at registrere hændelser, der næsten resulterede i trafikuheld og efterfølgende sammenlignet dem med tidligere ulykkesrapporter – alt sammen for at kunne udvikle en algoritme, der udregner trafikområders fremtidige risiko for trafikuheld.
“Vores indsigt på dette område har potentialet til at gavne millioner af mennesker. Selv de mindste ændringer kan gøre en stor forskel i optimeringen af trafikstrøm og trafiksikkerhed – som for eksempel at beskære et træ, der dækker for et trafikskilt,” udtaler Jon Scott, projektleder hos Ford Smart Mobility.
Ideen er blot én ud af mange muligheder, der for nylig blev fremlagt i Fords City Data-rapport ved Future of Transport-konferencen i London. Med samtykke fra undersøgelsens deltagere anvender rapporten data indsamlet fra 160 forskellige varebiler, i hvad der svarer til mere end 15.000 dages kørsel i alt. Flåden af varebiler tilbagelagde tilsammen mere end en million kilometer.
Undersøgelsen klargjorde også andre muligheder for optimering, såsom at tidlige varebilsleveringer kan lette myldretidstrafik, at kørselsdata kan foreslå ideelle placeringer til ladestationer for elbiler og at trafikpropper kan undgås.
“Fords City Data-rapport er et udstillingsvindue af, hvad vi kan udrette med omfattende bildata og god infrastruktur. Vi opfordrer byer til at indgå samarbejde med os, så vi kollektivt kan gøre stortrafikerede områder til bedre steder at arbejde og bo i,” forklarer Sarah Jayne-Williams, topchef hos Ford Smart Mobility i Europa.
Se den fulde rapport med animerede datavisualiseringer og videointerviews på Fords europæiske mediecenter.