Bosch giver biler evnen til at lære og handle på egen hånd

Tyske Bosch mener at Automatiseret kørsel gør vejene mere sikre. Derfor arbejder de på Kunstig Intelligens som de mener er nøglen. De ønsker at gøre biler intelligente

Bosch vil skabe hjernen til fremtidens selvkørende biler. På den internationale Bosch ConnectedWorld 2017 konference i Berlin præsenterede Bosch i dag en indbygget computer til automatiserede køretøjer.

Takket være kunstig intelligens (AI) kan computeren anvende såkaldt ‘machine learning’-indlæringsmetoder. Den kunstigt intelligente computer vil f.eks. kunne guide selvkørende biler gennem selv komplekse trafiksituationer samt hjælpe nye, som for første gang skal køre I bilen.

– Vi lærer bilen, hvordan den manøvrere gennem trafikken af sig selv, siger Dr. Volkmar Denner, koncernchef for Bosch, på den international IoT-industri konference Bosch ConnectedWorld 2017.

Biler benytter allerede i dag Bosch-sensorer til at overvåge omgivelserne, men ved hjælp af kunstig intelligens, vil de også være i stand til at fortolke og handle på disse observationer og på den måde forudsige andre trafikanters opførsel. Automatiseret kørsel gør således vejene mere sikre i fremtiden, og kunstig intelligens er nøglen til netop dette.

For at bygge kernen i bilens “hjerne” samarbejder Bosch med den amerikanske teknologivirksomhed Nvidia. Nvidia vil således forsyne Bosch med en chip, der er i stand til at lagre algoritmer, som genereres med ‘Machine Learning’- indlæringsmetoder. Den kunstigt intelligente og indbyggede computer til biler forventes at gå i produktion senest i begyndelsen af ​​det næste årti.

Førerløse biler almindelige om 10 år

Bosch’s intelligente bilassistent kan genkende fodgængere og cyklister. Udover denne evne, også kendt som ‘object recognigtion’ gør kunstig intelligens det ligeledes lettere for automatiserede køretøjer at vurdere en situation. For eksempel, er biler, der har deres blinklys tændt naturligt mere tilbøjelige til skifte vognbane end dem, der ikke gør.

Som et resultat heraf kan en selvkørende bil med kunstig intelligens genkende og vurdere komplekse trafiksituationer, som når en modkørende køretøj drejer, og medregne disse faktorer i egen kørsel. Computeren lagrer alt hvad den ‘lærer’, mens den kører i såkaldte ‘artificial neural networks’ eller med andre ord kunstige hukommelsescentre.

Eksperter gennemkigger herefter denne viden i laboratoriet og sikrer nøjagtigheden. Efter yderligere test på vejen kan de kunstigt genererede videns strukturer overføres til en hvilken som helst AI-bilcomputer gennem en opdatering.

– Kunstig intelligens vil spille en central rolle i alle forretningsområder hos Bosch, og ikke kun inden for mobilitet. I det næste årti vil det være næsten umuligt at forestille sig et Bosch produkt, der ikke involverer kunstig intelligens i eller anden form – produkterne vil enten have AI integreret eller være skabt med hjælp fra AI-teknologi. siger Dr. Volkmar Denner.

I begyndelsen af ​​dette år meddelte Bosch derfor at virksomheden vil etablere et center for kunstig intelligens. Bosch investerer hermed omkring 300 millioner euro i at udvide ekspertisen inden for dette felt.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2335 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?