Danskerne elsker store tv-skærme

Philips oplever en stadig større efterspørgsel efter de store skærme hos de danske forbrugere, årsagen er en ekstrem god billedkvalitet selvom skærmen vokser

ambilight ambilight

I en pressemeddelelse fortæller Philips at de oplever en stigende tendens blandt de nordiske forbrugere: Skærmstørrelsen skal nu være på over 65”, og det mener Jan Hollendsted, Nordic Business Manager fra TP Vision (der står bag Philips TV, red.) skyldes flere forskellige ting:

  • UHD-opløsningen, Ultra High Definition, gør billedet fire gange skarpere end et HD-bilede
  • Tidligere, med standardopløsning, skulle du sidde mindst fire meter fra tv’et, for at billedet var godt nok. Med Ultra HD, kan du skifte til en større skærm og få et eget skarpt billede uden at flytte længere væk fra tv’et
  • Noget af det mest populære indhold er sport og film, og oplevelsen bliver endnu større på en stor skærm

Det store spørgsmål er naturligvis så, om der er indhold nok i UHD til at retfærdiggøre så stort et tv. Det mener Jan Hollendsted at der er:

”Takket være UHD-opskalering sørger Philips TV-teknologien for en imponerende billedkvalitet, også selvom indholdet ’kun’ er produceret i HD. Desuden tilbyder mange af de populære streamingtjenester indhold i UHD, også kadet 4K.”

UHD stormer også frem i USA

Den amerikanske brancheforening, Consumer Technology Association, CTA, har i deres nyeste rapport, U.S. Consumer Technology Sales and Forecast, forventninger til, at der i 2016 vil blive sendt ikke mindre end 13 millioner Ultra HD- tv på gaden. Det er en stigning på 85% i forhold til 2015, og Philips forventer at det kun er starten på Ultra HD-æraen.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (3756 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?