Fremtidens AI vil opføre sig som et menneske

Der er langt til filmens computerintelligens, men det er den vej udviklingen vil og bør gå, mener AI forsker fra Lenovo

Dr. Feiyu Xy fortæller om hendes opfattelse af AI. Foto: Lars Bennetzen

Under et besøg på Lenovos nye hovedkontor i Beijing, fik Tech-Test chancen for at snakke med en af verdens førende forskere indenfor AI, Dr. Feiyu Xy. Hun har gennem 26 år arbejdet med, og forsket i, AI i Tyskland, og bestrider nu posten som Vice President, Head of AI hos Lenovo Research i Beijing.

Dr. Feiyu Xy ser meget positivt på AI generelt, og på de muligheder som AI giver såvel industrien og det enkelte menneske.

– AI hjælper mennesker og maskiners interaktion. På grund af AI forstår maskiner os og giver os en hjælpende hånd i hverdagen ved at overtage opgaver og giver forslag til småting som søgninger og så videre, fortæller Dr. Feiyu Xy.

Derfor er hun også helt sikker på, at AI vil udvikle sig til at blive markant mere selvstændigt over tid.

– Når du læser en Sci-Fi historie kan du læse om, hvordan mennesker forelsker sig i computere. I dag kan maskiner ikke simulere følelser, men jeg er sikker på at det kun er et spørgsmål om tid før det bliver muligt, siger Dr. Feiyu Xy og fortsætter:

– AI forlænger og forøger menneskernes sanseapparat, og derfor er det helt naturligt at udviklingen går i retning af et AI der kan forstå og simulere menneskelige følelser.

Frygter ikke selvtænkende AI

Da Tech-Test stiller Dr. Feiyu Xy spørgsmålet om, hvorvidt hun ikke frygter et selvtænkende og selvudviklende AI, ryster hun let på hovedet.

– Nej det gør jeg ikke. For det første er det menneskelige sanseapparat og følelsesregister utrolig komplekst, og vi kommer næppe nogensinde i nærheden af at efterligne det digitalt. For det andet vil det altid være muligt at slukke for et AI, og på den måde kan det aldrig bliver en trussel mod os,” smiler Dr. Feiyu Xy.

Hun ser derimod AI som en stor hjælp for os, ikke mindst indenfor industrien, og der er rigtig gode grunde til, at AI lige nu virkelig boomer.

– Der sker store fremskridt indenfor Big Data, Machine Learning, videns baseret teknologi, internet og ydelsen på hardware. Samtidig genererer vi enormt store mængder data, og vi har brug for et AI til at overskue så store mængder data, forklarer Dr. Feiyu Xy.

Dr. Feiyu Xy hos Lenovo HQ. Foto: Lars Bennetzen

Det er her Lenovo kommer ind i spillet. Deres afdeling for AI forskning, som nu ledes af Dr. Feiyu Xy, arbejder på at finde løsninger der kan hjælpe virksomheder med den digitale transformation.

– Vi snakker om AI i tre ”Pro”-er: Products, Processes, Promotion. AI kan give produkter nye funktioner og gøre dem mere konkurrencedygtige. AI kan optimere forretningsprocesserne, planlægningen, produktion, logistik og så videre. Endelig kan AI bruges af direktionen til at gøre dem bedre til at overskue markering, markedstendenser og så videre, pointerer Dr. Feiyu Xy.

Derfor arbejder Lenovo AI Labs blandt andet med naturlig sprogbehandling, stemmeteknologier, computervision, machin learning, smart data og en AI træningsplatform.

– Det er vigtigt, for AI skal kunne arbejde tæt sammen med andre teknologier for at kunne fungere ordentligt. Og visse teknologier er grundlæggende nødvendige for at AI kan fungere, f.eks. 5G og smarte data, forklarer Dr. Feiyu Xy.

Etikken skal med

Begejstringen over AI er dog ikke uden grænser. For en ting er vigtigt for hende, nemlig etikken. Den skal altid være i højsædet, også når der forskes og udvikles på den grundlæggende AI-teknologier.

– Jeg har arbejdet med kunstig intelligens i næsten 30 år, og jeg holder meget tæt øje på de etiske diskussioner. Hvis vi har et autonomt system styret af et AI, hvem er det så lige der har ansvaret, hvis der går noget galt? Er det AI, er det personend er overlader kontrollen til AI’et eller er det udviklerne af AI’et? Det skal der findes svar på, inden vi kan slippe et AI løst, pointerer Dr. Feiyu Xy.

Hun slutter af med at sige, at en forudsætning for at skabe et bedre AI er at vi først forstår hjernen bedre, så vi kan efterligne dens funktionsmåde.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2225 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?