Den store gadgetmesse, IFA, er tilbage i Berlin, og det i fysisk format, noget mange af os har gået og sukket efter under Corona-pandemien. En af grundpillerne på messen, Samsung, er tilstede for fuld styrke, og afholdt den vanlige pressekonference, hvor de løftede sløret, både for produkter og tanker om fremtiden.
Hvis vi starter med det åbenbare, så var der en række nye produkter fra tech-giganten. Nogle kendte vi allerede, nemlig deres nye foldbare smartphones, andre har vi kun perifert hørt om, nemlig deres Bespoke-serie der blandt andet omhandler nye ovne, vaskemaskiner og tørretumblere. Der blev også præsenteret en række skærme – både tv til stuen og monitorer til gameren.
Men det spændende er ikke de nye produkter fra Samsung. Det spændende ligger i, at Samsung virkelig går efter bæredygtighed. Ikke alene i produktionen af deres produkter, men i lige så høj grad i produkternes livscyklus.
Derfor er der også sikkert at sige, at deres helt store budskab i dag var, at Samsung ønsker at hjælpe brugerne, og verden, til at blive mere bæredygtig.
Målsætningen er klar – Samsung ønsker at blive det mest energieffektive elektronik-brand på markedet. Ruten til at opnå det er også klar – enheder skal forbindes i deres SmartThings-univers, og produkterne skal, og i høj grad er, udstyret med AI, der sikrer at de virker så energieffektive som muligt.
Benjamin Braun, Chief Marketing Officer, Samsung Europe, fortalte blandt andet, at deres nye vaskemaskiner automatisk doserer vand og vaskepulver, ikke bare baseret på mængden af vasketøj der er i maskinen, men også afhængig af, hvor beskidt tøjet faktisk er. Samtidig vælges den mest energioptimale vaskecyklus, og alt i alt betyder det både en markant energibesparelse, og ikke mindst en besparelse på vaskemidler.
Bæredygtig på mange områder
Samsungs produkter, og softwareløsninger, skal også være med til at guide brugerne til at tage øko-fornuftige beslutninger. Det var et af budskaberne fra Tanya Weller, Marketing Manager, Digital Appliances for Samsung U.K, da hun fik ordet på pressemødet.
Hun fortalte blandt andet, at i 2023 vil 100% af alle Samsungs større enheder, så som vaskemaskiner, tørretumblere, vaskemaskiner osv, have integreret WiFi, hvilket vil sætte dem i stand til at kommunikere med hinanden gennem SmartThings, og derved lære og udveksle informationer med hinanden om brug.
Enhederne lærer samtidig, hvordan de bruges, og en AI kan optimere dem til at opnå den bedst mulige energiudnyttelse.
Samtidig kommer Samsung til at gøre deres produkter endnu mere energieffektive end den A-vurdering enheder kan opnå i dag. Tanya Weller fortalte at de ville komme med en yderligere 10% besparelse i energi niveauet.
Vaskemaskinerne skal, baseret på tøjtype, -mængde og hvor beskidt det er, blande vand, vaskepulver og luft for at skabe en endu mere effektiv vaskecyklus, og dermed spare på både forbrugsstoffer, og på energi. Ifølge Tanya Weller skulle det give en besparelse på op til 70% pr. vask.
En spændende detalje Tanya Weller også bragte op, var mængden af fjernbetjeninger på markedet, og dermed også mængden af batterier der bliver udskiftet og smidt væk. De lancerede derfor en helt ny fjernbetjening, SolarCell Remote, der oplades af solen/lyset og energien i radiobølgerne omkring sig. Alene ved at udskifte alle Samsungs egne fjernbetjeninger, forventer Samsung at kunne reducere mængden af batterier der bliver kørt på genbrugsstationen med 200 millioner batterier om året.
Tech-giganten har samtidig gjort den teknologi tilgængelig for alle, hvilket gør potentialet for at spare på batterierne enormt.
Tanya Weller sluttede af med at fortælle, at de er begyndt på et projekt, hvor de opfører, hvad de kalder for Net Zero Homes – hjem der er selvforsynende med energi, og helt uafhængig af energi fra eksterne kilder. Det sker i samarbejde med Wcells, og selvom det indtil videre kun har betydet ganske få huse, så forventer Samsung at de vil kunne opføre langt flere fremover.
Udover de spændende produkter som Samsung lancerede, så var det utrolig positivt at høre, hvor meget denne tech-gigant gør for en bæredygtig fremtid. Det er svært både at være en virksomhed der skal innovere og komme med nye produkter konstant, og samtidig have fokus på bæredygtigheden.
Men det virker som om Samsung har et knivskarpt fokus på netop bæredygtigheden, og jeg forlod pressekonferencen med tanker om, at fremtiden faktisk ser ret positiv ud.