Bosch’s nye nødbremsesystem med cyklistregistrering forhindrer alvorlige følger ved uheld mellem bil og cykel, ved automatisk at få bilen til at stoppe helt fra 40 km/t. Alle kommer godt igennem hændelsen, rystede, men uskadte.
Så snart nødbremsesystemets radar- eller videosensor registrerer en overhængende kollision, begynder Bosch iBooster fuld opbremsning på kun 190 millisekunder.
– Førerassistentsystemer er næste skridt på vejen mod kørsel uden ulykker. Disse elektroniske assistenter er altid opmærksomme, og i nødsituationer reagerer de hurtigere end mennesker. De hjælper målrettet bilisterne, når de har brug for det – i tæt bytrafik, siger Dirk Hoheisel fra ledelsen hos Bosch.
Nødbremsesystemer er et af de mest nyttige assistentsystemer, især når det drejer sig om at reagere på cyklister og fodgængere, de mest udsatte trafikanter.
Mere beskyttelse af de svageste
I Tyskland er cyklister involveret i en fjerdedel af alle ulykker med personskade. Ifølge det tyske statistiske kontor var der alene 393 dræbte i sådanne ulykker i 2016, hvilket svarer til ca. 12% af alle landets trafikdræbte.
Ca. to tredjedel af disse ulykker involverer en bil. Hvis man udstyrede alle biler i Tyskland med et nødbremsesystem, der kan registrere cyklister, ville næsten halvdelen (43%) af alle ulykker mellem personbiler og cykler kunne undgås, eller ulykkerne ville i hvert fald blive mindre alvorlige.
– Et nødbremsesystem kan reducere bremseafstanden få afgørende centimeter, der kan være afgørende for liv og død, siger Gerhard Steiger fra ledelsen af Bosch’s forretningsområde Chassis Systems Control.
Euro NCAP har også erkendt vigtigheden af nødbremsesystemer for trafiksikkerheden. Fra 2018 vil foreningens stjernebedømmelsessystem omfatte nødbremser med cyklistregistrering.
Nødbremsesystemer med fodgængerregistrering har været en del af bedømmelsessystemet siden 2016.
Elektroniske assistenter på fremmarch
I lyset af den stigende trafik får man hele pakken med førerassistentsystemer – hvilket er nøglen til større trafiksikkerhed. De holder bilerne i deres vognbaner, advarer mod forhindringer i blinde vinkler ved vognbaneskift, hjælper ved ind- og udkørsel fra parkeringspladser og hjælper med at holde afstand for bare at nævne er par eksempler.
Bosch udvikler konstant teknologien bag disse førerassistentsystemer: sensorer leverer et mere og mere nøjagtigt billede af bilens omgivelser, og samspillet med aktuatorer som bremse og styring bliver hurtigere og hurtigere og stadig med effektivt. Derved baner førerassistentsystemer ikke blot vejen mod automatiseret kørsel, men leverer allerede afslappet kørsel uden stress.
En Bosch-undersøgelse viste, at halvdelen af alle nye biler (52%) i Tyskland har mindst ét førerassistentsystem. Tendensen går imod at realisere forskellige assistentfunktioner på basis af én og samme sensor, hvilket Bosch også har demonstreret med den nye udstigningsadvarsel, en ny funktion udviklet af Bosch.
Radar tilbyder konstant kig over skulderen
Bosch’s mellemområde radarsensorer bagpå, der overvåger vognbaneskift på motorvejen, kan også forhindre bilisterne i at begå en farlig fejl i byerne: Efter parallelparkering ved kantstenen stiger bilisterne ofte ud af deres biler med det samme – uden at se sig over skulderen.
Det har ført til, at talrige cyklister har stiftet ubehageligt bekendtskab med bildøre og uden videre er blevet revet ned af cyklen og ned på fortovet. Men Bosch’s udstigningsadvarsel kan hjælpe. Den er aktiv for alle bildøre og advarer passagererne – adskillige minutter efter at der er slukket for tændingen – inden de uforsigtigt stiger ud af bilen.
Bosch-sensorer monteret til venstre og højre bag på bilen overvåger trafikken. Inden for en 20 meters radius kan sensorer registrere andre trafikanter, der nærmer sig bagfra, eller der allerede er på oppe siden af bilen, og straks advare bilisten, inden han/hun åbner døren.