Kig til højre, og du ser en reol med ting. Kig til venstre, og du ser et rodet bord med værktøj. Lige foran dig sidder en bister britisk gangster med alt for store overarme – og en flammekaster. Men inden torturen begynder kigger vi ned ad os selv. Det er nærmest uhyggeligt, hvor meget vi er tilstede i øjeblikket – i spillet.
Project Morpheus er headsettets projektnavn. Nu har headsettet fået det officielle navn, PlayStation VR. Vi er dog mere begejstrede for Morpheus, fordi udviklingsnavnet er mere rammende for selve spiloplevelsen, som tager form omkring os.
Levende tilstedeværelse
Vi prøver PlayStation VR-headsettet. Det sidder lidt vakkelvornt, men der er plads til briller, og vi får et par høretelefoner på ørerne. Teknologien er endnu ikke helt færdigudviklet, og vi prøver en prototype, der har et langt kabel mellem headset og PlayStation 4-konsollen. Kabelløsningen virker ikke helt gennemtænkt, da vi i kampens hede skal sidde ned og rejse os op. Hvis Sony ikke gør teknologien trådløs forudser vi et væld af sjove videoer på YouTube af folk, der bruger PlayStation VR og river deres konsoller på gulvet, falder over ledningen eller flår headsettet af hovedet fordi ledningen ikke er lang nok.
Vi bruger PlayStation Move-controllere til at kontrollere vores spilfigurs arm- og håndbevægelserne med, og PlayStation Camera opfanger Move-controllernes bevægelser.
Spiloplevelsen er meget realistisk. Vi får en levende fornemmelse af dybde og rumfang. Uanset om vi kigger til højre, venstre eller bagud findes der indhold, vi kan kigge på. Vi kan gribe ud efter ting såsom en maskinpistol, vi bruger under en intens biljagt til at pløkke mafioser i biler og på motorcykler. Alt sammen er meget underholdende, levende og realistisk.
Vi oplever, at teknologien på nuværende stadie tryllebinder os, og vi føler en tilstedeværelse i spillets handling, som den udfolder sig foran vores øjne. Givet, der er småfejl og mangler i spiloplevelsen. Vi har eksempelvis svært ved at gribe fat i håndtag til skuffer, der skal trækkes ud, fordi PlayStation Camera har svært ved at registrere vores præcise bevægelser – det er især et problem, når det kommer til dybde i billedet.
Grafikken kører ikke i 1080p, som vi normalt oplever på PlayStation 4, om dette bliver forbedret inden lanceringen til næste år, vil tiden vise. Grafikken er dog overbevisende nok til, at vi bliver suget ind i spillets univers.
VR i dag, vi er videre i morgen?
Prototypen af PlayStation VR har bestemt potentiale, og det ved elektronikbranchen. Samsung, HTC/Valve og Oculus står også i kø sammen med Sony for at udgive hver deres virtual reality-oplevelser. Men vi skal ikke mange år tilbage i tiden, hvor elektronikbranchen også er ved at falde over hinanden for at udgive fladskærme med 3D-briller – fremtidens hjemmebiografoplevelse. I dag understøtter næste generation af fladskærme ikke 3D – en kortvarig fremtidsoplevelse.
Microsoft har også brændt forbrugernes naller på Kinect, der for fem års tid siden bliver markedsført som fremtidens spiloplevelse. Vi taber sutten, da Microsoft lancerer et Kinectspil, hvor du skal danse sammen med de populære Star Wars-karakterer. I dag skal vi blot hviske Kinect i Microsofts korridorer, der efterfølgende bliver mennesketomme i takt med lyden af smækkende døre, mens efterladte papirer falder langsomt til jorden.
Sony, ligesom andre VR-producenter, skal lancere PlayStation VR med et stort spilbibliotek, der byder på andet end skydespil. Forbrugerne skal opleve fra dag 1, at PlayStation VR kan underholde inden for forskellige genrer – om det er kørespil, sportsspil, partyspil eller skydespil. Skal forbrugernes hjerter overvindes, bliver Sony nødt til satse massivt på et budskab, der beviser, at dette ikke bare er endnu en forbipasserende dille, der koster flere tusinde kroner, men har en levetid på nogle få år.
Teknologien emmer af potentiale, og vi har lyst til at smække headsettet på hovedet til en ny omgang. Vi er blevet mindre skeptiske over VR, da teknologien på nuværende tidspunkt virker overbevisende, men hvorvidt der er tale om en døgnflue, kan vi endnu ikke svare på.