Nyheder fra gl. site

Polestar reducerer igen deres udledninger – denne gang i forsyningskæden

Den kinesiske elbilsproducent gør meget for at nedbringe deres klimaaftryk. Deres processing-center i Belgien, Polestars Vehicle Processing Center, bliver f.eks. drevet af 100% vedvarende elektricitet. Centret fungerer som et efterbehandlings- og klargøringscenter for deres køretøjer, inden de bliver leveret til kunder i Europa. Den klargøring omfatter blandt andet opladning af køretøjerne – hvilket så bliver med gjort med vedvarende energi. I en pressemeddelelse fortæller producenten, at når produktionen af Polestar 3 og Polestar 4 går i gang, vil der indledningsvis blive brugt vedvarende brændstof til ca. 65% af den søfragt, der transporterer bilerne fra Asien til Polestars klargøringscenter i Zebrugge i Belgien. På samme måde planlægger de at bruge vedvarende brændstoffer til fragt fra Nordamerika i løbet af andet halvår, når produktionen af Polestar 3 bliver udvidet til South Carolina. Polestar fortæller at ved at bruge B30-biobrændstof, der indeholder 30% fedtsyremethylester (FAME), kan udledningen fra disse skibsruter reduceres med ca. 20-25% sammenlignet med konventionelle svovlholdige brændselsolier. Polestar har arbejdet på at dekarbonisere indgående søfragt af produktionsmaterialer og reservedele, som nu kører på 100% FAME-brændstof, hvilket reducerer udledningen af drivhusgasser med 84% sammenlignet med fossilt brændstof. FAME-brændstoffet er baseret på vedvarende materialer, bl.a. overskydende madolie. Der bruges ingen råmaterialer, der er relateret til palmeolie eller palmeolieproduktion. Dette er et vigtigt skridt i Polestars mål om at opnå klimaneutralitet inden 2040. At blive 100% klimaneutral betyder, at vi skal eliminere alle drivhusgasemissioner på tværs af vores aktiviteter og alle faser af vores bilers livscyklus, herunder emissioner fra forsyningskæden. Da vi går ind …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

Modulær strømforsyning lige til at tage med

EcoFlow står bag en række nye strømforsyningsløsninger, der både skulle være vedvarende og transportabel. De har lige lanceret deres EcoFlow Powerkit der er rettet mod mobile hjem, såsom autocampere eller til hytter og sommerhuse, der ikke får strøm fra elnettet. Sidstnævnte finders der dog næppe ret mange af i Danmark længere. Men måske et par kolonihavehuse? EcoFlow Powerkit skulle være let at sætte op og tilpasse den måde det skal bruges på i den enkelte situation. Samtidig lover EcoFlow at det modulære design skulle betyde, at Powerkit kan tilpasses så det fungerer på masser af forskellige måder. EcoFlow Powerkit kommer med to basis-moduler: EcoFlow Power Hub, som fungerer som en central samlingsenhed for al input og output, samt EcoFlow 2K/5KWh LFP-batterier. Det er muligt at tilslutte op til tre LFP-batterier, så et mobilt hjem eller hytte uden for elnettet kan få op imod 14-18 timers strøm – alene på batterierne. Derudover er det muligt at tilslutte tre forskellige typer transportable solceller, hvor brugere kan opnå op imod 4800W strømtilførsel via solenergi, hvilket kan lade 15KWh op på blot tre timer – perfekt, hvis du vil være helt off-grid og uafhængig af påvirkninger på energinetværket udefra.  Den lette installation samt rigeligt af tilslutningsmuligheder gør det let at bruge EcoFlow Powerkit i et hav af scenarier. EcoFlow Powerkit kan oplades via seks forskellige strømkilder, herunder solceller: EcoFlow Smart Generator, vandkraft, elnettet, vekselstrømsgeneratorer samt traditionelle generatorer. EcoFlow Powerkit kan erstatte eksisterende 12V-systemer med sit indbyggede step-down DC-DC-modul. EcoFlow Powerkit benytter sig at et …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

Apple satser på vedvarende energi

I starten af september kunne Apple meddele, at virksomheden vil investere i opførelsen af to af verdens største landvindmøller, som skal bringe virksomhedens forsyningskæde og produkter et skridt nærmere CO2-neutralitet. De 200 meter høje vindmøller, der placeres nær Esbjerg, forventes at producere 62 gigawatt-timer årligt – hvilket er nok til at forsyne næsten 20.000 hjem med strøm – og vil fungere som teststed for kraftige landvindmøller. Strømmen, der produceres i Esbjerg, skal forsyne Apples datacenter i Viborg, og al overskudsstrøm vil blive sendt ud i det danske elnet. “Bekæmpelse af klimaforandringer kræver hurtig handling og globalt partnerskab, og datacentret i Viborg er et godt bevis på, at vi formår at tackle vores generations udfordring. Investeringer i ren energi giver banebrydende innovationer, som forsyner virksomheder og lokalsamfund med ren energi og skaber gode jobmuligheder. Det er et område, hvor vi skal tage teten, for Jordens og fremtidige generationers skyld. Lisa Jackson, Apple Vice President for Environment, Policy and Social Initiatives I sidste måned offentliggjorde Apple sine planer om at blive CO2-neutral gældende for alle forretningsaktiviteter, produktionsforsyningskæden og produkternes livscyklus senest i 2030. Apples aktiviteter drives allerede af 100 procent vedvarende energi og er CO2-neutrale, men denne nye forpligtelse betyder, at senest i 2030 vil alle solgte Apple-enheder være klimaneutrale. Det indebærer, at alle leverandører baseret i Europa skal overgå til vedvarende energi. Ren energi hos leverandør Leverandøren Varta med base i Tyskland har forpligtet sig til at fremstille Apple-produkter ved brug af 100 procent vedvarende energi. Over hele Europa arbejder Apples …. (læs mere her)
Ingen billede
Business

Google står bag fem nye solcelleparker i Danmark

Danmark bliver nu hjemsted for en markant udbygning af vedvarende energi gennem solceller. Det sker, efter at Google har underskrevet aftaler med danske leverandører om at opføre fem nye solcelleparker rundt om i landet. Parkerne bliver placeret i Morsø, Gimming ved Randers, Norddjurs, Rødby Fjord og Næstved med en samlet kapacitet på 160 MW. Det svarer til ca. 32.000 hjem med soltage og mere end matcher forbruget af energi i Googles kommende datacenter ved Fredericia, når det åbner. Satsningen på vedvarende energi i Danmark sker som led i det største pakke af opkøb i vedvarende energi nogensinde fra en virksomhed, som Google i dag annoncerer. Projekterne er placeret i seks lande – USA, Chile, Sverige, Finland, Belgien og altså Danmark – og tilfører en samlet kapacitet på 1.600 MW. Alene i Europa investerer Google omkring 1 mia. dollar (knap 7 mia. kr). “En virksomhed som Google bruger meget energi, fordi vi er med til at holde internettet kørende 24 timer i døgnet. Men vi føler samtidig et enormt ansvar for, at det sker på en så bæredygtig måde som overhovedet mulig. Vi har det seneste år arbejdet hårdt på at finde gode projekter i Danmark, og jeg er glad for, at det er lykkedes at få solcelleaftalerne på plads, sådan at vi skaber grøn, dansk energi”, siger Googles danske direktør, Malou Aamund. De første tre solcelleparker er senest i drift i sommeren 2020, mens de sidste to følger til efteråret 2020. I november sidste år annoncerede Google en investering på …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

Det grønne æble

Nu er Apple kommet op på 44 leverandører der har forpligtet sig til at bruge 100% ren energi når de producerer for Apple, og det betyder at de nu har inddraget fire gigawatt vedvarende energi i deres forsyningskæde – et mål de ellers først havde ambitioner om at nå i 2020. Det har givet dem blod på tanden, og nu siger de, at de forventer at kunne komme op på hele fem gigawatt i løbet af 2020. Samtidig har Apple for knapt et år siden kunne meddele, at alle deres globale anlæg forsynes med 100% vedvarende energi – i sandhed et grønt æble. I en pressemeddelelse siger Lisa Jackson, Vice President for Environment, Policy and Social Initiatives: “Hver gang en af vores leverandører vælger at deltage i vores indsats for at bekæmpe klimaændringer, kommer vi tættere på en bedre fremtid for den næste generation. Vi har gjort det til en prioritet at holde vores leverandører ansvarlige i henhold til de samme miljøstandarder, som vi efterlever, og vi håber, at vores samarbejde vil vise andre, hvad der er muligt. Selvom vi er stolte af det resultat, vi kunne offentliggøre i dag, stopper vi ikke her. Vi vil fortsætte med at skabe forandringer i vores branche for at støtte den overgang til ren energi, der sker over hele verden.” Apples initiativer har betydet at de i 2018 for tredje år i træk har kunnet reducere deres samlede CO2-udledning, også selvom de har produceret flere produkter end året før. Årsagen mener Apple selv …. (læs mere her)