Når jeg tænker på el-løbehjul, så tænker jeg normalt ikke på hastighed, og ofte tænker jeg også at det må være en meget bumpende tur man får sig.
Men sådan behøver det ikke at være. Jeg har testet P65I fra Segway-Ninebot, og dette el-løbehjul har fået mig til seriøst at overveje at investere i et sådant.
Men mit lille eventyr med P65I startede ellers ikke specielt godt. For selvom det næsten er færdigsamlet, så skal det lige gøres helt færdigt. Det vil sige at den stang hvorpå styret skal placeres skal rejses op – hvilket gik nemt, og så skal selve styret sættes fast, og det gik så ikke så let.
For inden man gør det, skal ledningen fra styret samles med ledningen fra stammen. Jeg brugte længe på det, inden det gik op for mig, at der faktisk var to ledninger der kom fra styret, og jeg skulle kun bekymre mig om den ene. Den anden var hvis der skulle tilsluttes en konsol til P65I.
Det gjorde dog ikke tingene meget bedre, for de to stik der skal samlet er meget små og vanskelige at sætte sammen – faktisk bukkede jeg benene i stikket i flere omgange, inden det lykkedes for mig at få stikket samlet. Det må altså kunne gøres bedre.
Men det lykkedes for mig at få samlet det lille stik, ved at manipulere de små ben med en meget lille tang, og herefter gik det hurtigt at få el-løbehjulet klar til brug.
Tilbage stod så bare at få det opladt, hvilket ikke var den store udfordring. Der er en let tilgængelig ladeport, og der medfølger en ledning så løbehjulet kan sættes til opladning.
En lille bøn skal der dog lyde. Kunne den ledning ikke være lidt længere? Jeg havde ikke mange steder jeg kunne køre P65I tæt nok på til at ledningen kunne nå. Jeg måtte bruge en forlængerledning, og det havde været rart om ledningen havde været lidt længere.
Med samlingen færdiggjort og opladningen klaret – tog ikke så lang tid – så var det tid til at se hvad andet jeg kunne gøre. Der findes en app til løbehjulet, og med den kan man et par spændende ting, ikke mindst holde øje med køreturen, opdatere firmware og lave de mere specielle indstillinger, så som låse visse tilstande, begrænse hastighederne, se ture og meget mere.
Man kan også ‘optage’ sin tur og dele den med det community, der eksisterer omkring P65I.
Løbehjulet har også et par finurligheder indbygget direkte. Dels behøver du ikke en kode for at låse den op. Du kan bruge et af de to medfølgende NFC-kort der følger med. Du kan naturligvis stadig bruge kode, men det er ulig meget lettere med dette lille diskrete kort.
Jeg savner noget jeg kan låse den fast med, for selvom der er alarm på den, så den hyler som bare pokker, hvis nogen forsøger at tage den uden den er låst op, så er der intet der faktisk forhindrer folk i at løbe med den.
Den kommer med blinklys, så du ikke skal slippe hænderne fra styret og den har også indbygget lys og og horn. Når du bremser så lyser bremselyset også op, så du igen slipper for at slippe styret med hænderne, for at vise at du bremser.
Der er tre tilstande du kan stille P65I til, Eco, Drive og Sport. Med Eco skal du finde tålmodigheden frem, for den accelerer virkelig langsomt, og den kommer aldrig over 15km/timen. Men med Drive får du en ganske fin acceleration og den kører op til 20km i timen, hvilket vil være fint for langt de fleste. Hvis du virkelig vil have fart på, så vælger du Sport, og hold da ellers lige fast nu går det hurtigt. Op til 25km/timen og det går stærkt med at komme op i hastighed.
Jeg nød det når der var god plads, men indrømmet – jeg gik ofte ned på Drive for at være sikker på at jeg kunne styre dyret.
Samtidig har den gode brede hjul, hvilket gør det til en fornøjelse at køre på den. Turen blive ikke nær så bumpet som man kunne frygte. De lover en rækkevidde på op til 65km, men det kræver en god kørsel, og primært i Eco-tilstand. Helt så langt kunne jeg ikke køre i Sport eller Drive. Men der er rigelig afstand til den daglige kørsel i byen eller til og fra indkøb.
Bedømmelse
Samlet vurdering 95%
Jeg er helt skudt i P65I. Jeg ville have forsvoret at jeg ville blive glad for et el-løbehjul, men det var ikke alene sjovt, det var også behageligt at køre på det. Samtidig er det markant billigere at køre på det, end starte en knallert eller benzin-baseret bil op.
Samtidig koster den ikke så fælt meget i forhold til en god cykel, så hvis jeg skulle ud og vælge mellem cykel og denne i dag, så ville jeg vælge P65I. Eneste problemer at jeg så ikke ville få rørt mig ret meget mere.
Du kan læse mere om P65I her.