En ny undersøgelse fra netværksproducenten D-Link, foretaget blandt over 7.000 europæere, viser, at vi i langt højere grad er villige til at droppe ’luksusvarer’ som alkohol, make-up, is og chokolade, end vi vil undvære ordentlig Wi-Fi i hjemmet.
Deltagerne i undersøgelsen blev blandt andet bedt om at svare på, hvad de helst ville undvære i en uge. I Norden svarede hele 27 procent, at de var klar til at undvære alkohol, 18 procent ville fravælge make-up, og 15 procent ville undvære is og chokolade. Kun 5 procent var klar til at undvære stabil internetforbindelse i hjemmet, og det tal stemmer nogenlunde overens med resten af Europa. Her tager italienerne medaljen for den største afhængighed: Kun 2,7 procent mener, at de ville kunne undvære Wi-Fi i en uge.
[yuzo_related]
Uenighed om ustabilt Wi-Fi
I undersøgelsen opdagede D-Link, at over en femtedel af europæerne ofte oplever Wi-Fi-blackouts i hjemmet, og for langt de fleste sker det mere end tre gange om ugen.
Men der er tvivl om årsagen til de mange blackouts: Mere end 26 procent af deltagerne i undersøgelsen mener, at ustabilt Wi-Fi skyldes dårlig bredbåndsforbindelse, mens 21 procent tror, det skyldes for tykke vægge. 8,4 procent skyder skylden på deres tilkoblede enheder.
”Vi er alle sammen dybt afhængige af en god internetforbindelse i hjemmet, og det bliver kun vigtigere fremover, efterhånden som vi får flere og flere enheder, der skal kobles på nettet,” siger Kevin Wen, europæisk chef for D-Link. ”Man kan tydeligt læse af undersøgelsen, at folk sætter pris på god Wi-Fi, men der er tilsyneladende mange af os, der ikke får den service, vi ellers betaler for – eller som gør noget ved det.”
Det er ikke nok at råbe ad routeren
Undersøgelsen viser, at det mest almindelig sted for ustabilt Wi-Fi i hjemmet er soveværelset (17 procent), fordi det oftest er placeret langt fra routeren. Og det opleves i stigende grad som et problem, fordi vi er på nettet en større del af dagen. For mange er vores smartphones og tablets det sidste, vi kigger på, før vi faldet i søvn, og det første, vi rækker ud efter, når vi vågner. Men det er ikke nemt, hvis soveværelset ligger midt i en død zone.
De fleste af os har den samme reaktion, når nettet svigter: Vi prøver at fikse problemet ved at tænde og slukke routeren (48 procent). Men alligevel gør overraskende mange intet, når de oplever dårlig Wi-Fi. 11 procent gør absolut ingenting, og 8 procent indrømmer, at de råber i frustration, hvilket dog sjældent gør sagen bedre.
”Det er vigtigt at vide, hvad man selv kan gøre for at forbedre sin internetforbindelse,” siger Kevin Wen, europæisk chef for D-Link. ”Ofte kan problemerne fikses ved at tilføje en ny mindre enhed, som for eksempel en netværksforstærker.”