Der er gang i elbilsproducenten Polestar – de har i løbet af det sidste år leveret flere nye modeller, og det er ikke så længe siden de lancerede Polestar 4 – men kun i Kina. Nu kommer bilen dog til Europa, og ifølge producenten selv kan vi forvente at se de første modeller på gaderne til august – hvis der altså bliver solgt nogle.
Polestar 4 bliver af producenten selv betegnet som en SUV-coupé, en blanding af de to biltyper. Modellen skulle placere sig midt mellem Polestar 2 og Polestar 3, både når det kommer til størrelse og pris.
Rent designmæssigt fortæller Polestar, at den nye model skulle være en fortsættelse af de nøgleelementer der blev vist i deres konceptbil, Polestar Precept. Det betyder blandt andet at bagruden er fravalgt for at give en mere fordybende oplevelse for bagsidepassagererne, og en opdeling af de dobbelte frontklingelys.
Bilen har fået et lavere frontparti, håndtagene er blevet indsænkede, vinduerne rammeløse og den bagerste aeroblade har fået en optimeret luftstrøm. Alt sammen skulle give en øget aerodynamik.
Polestar fortæller også, at Polestar 4 er bygget på en premium Sustainable Experience Architecture-platform (SEA), der er udviklet af Geely Holding, og som er en SUV-coupé i D-segmentet med et stort karrosseri og en lang akselafstand på 2.999 mm. Den samlede længde er 4.840 mm, bredden er 2.139 mm og højden 1.534 mm.
Bakspejlet er erstattet af et HD-bakspejlskamera, der viser billeder i realtid fra et tagmonteret bakkamera, og det skulle give et bredere synsfelt.
Når det kommer til ydelse, så har Polestar 4 en acceleration fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder, og en maksimal effekt på 400 kW, hvilket giver 544 hestekræfter. Der findes både en version med dobbelt- og single-motor, hvor første har baghjulstræk.
Long range-versionerne af Polestar 4 har et 100 kWh-batteri, og dual-motorversionen har 400kW, 686 Nm og en rækkevidde på 580 km WLTP.
Single motorvarianten med lang rækkevidde har et batteri på 200 kW (272 hestekræfter og 343 Nm, og skulle have en rækkevidde på op til 610 km WLTP.
Begge kan oplade med op til 100 kW DC og 22 kW AC, og en varmepumpe – monteret som standard – gør det muligt for bilen at udnytte den omgivende varme til at forvarme kabine og batteri.
Infotainmentsystemet er drevet af Android Automotive OS og baseret på Snapdragon Cockpit Platform, og har fået en 15,4″ skærm.
Du kan læse mere om alle detaljer i Polestar 4 konfiguratoren her.