Audi sender elbil op af styrtløbsløjpe – fordi de kan

Elbiler behøver tydeligvis ikke at være kedelige. Audis e-tron har lige, som et flot markedsføringsstunt, sendt deres fuldt elektriske SUV ud på den styrtløbsløjpe, hvor verdens bedste skiløbere konkurrerer i Hahnenkamm styrtløbet i Kitzbühel i Østrig

Audi e-tron på vej op af styrtløbsløjpe. Foto: Audi AG

Helt normal var e tron dog ikke. Audi selv skrive at det var en specialudstyret e-tron der klarede turen. Men det er stadig ret imponerende – den klarede nemlig løjpen ”Streif”, der visse steder har en stigning på hele 85% – jeg kender ikke mange biler der kan klare det – benzin eller el – specieludstyr eller ej.

“Vi har allerede vist mange af Audi e-trons styrker sidste år i en række ekstreme events. Fra Pikes Pike til Namibias salt sletter til et højspændingstestområde i Berlin – Audi e-tron prototypen mestrede de største udfordringer,” udtaler Peter Oberndorfer, Head of Product and Technology Communications i en pressemeddelelse. “Med den sensationelle kørsel op af “Mausefalle” har vi skubbet grænserne endnu mere og demonstreret alle de tekniske muligheder for quattro-teknologi i en elbil.”

Med en 85 % stigning er “Mausefalle” den stejleste del af den berømte “Streif” styrtløbsløjpe i Kitzbühel. For at kunne forcere denne stigning var Audi e-tron udstyret med en speciel quattro drivlinje med to elektriske motorer på bagakslen og en elektrisk motor på forakslen. Den specialudstyrede Audi e-tron havde et samlet boost output på op til 370 kW og et drejningsmoment på 8.920 Nm, hvilket sikrede fuld ydelse på den stejle løjpe.

Audi havde også ændret softwaren med hensyn til drejningsmomentet og momentfordelingen til de særlige forhold på “Streif”, og 19-tommer hjul med pigge specielt udviklet til eventet gav det nødvendige greb på sne og is.

“At overvinde en 85 % stigning lyder først helt umuligt,” lyder det fra Mattias Ekström, der var bag rattet af den specialudstyrede Audi e tron. “Selv jeg var imponeret over, hvordan denne bil håndterer så vanskeligt terræn,” tilføjer World Rallycross-mesteren og dobbelte DTM-mester. Han anser denne event for at være en af hans mest ekstraordinære oplevelser.

For at skabe størst mulig sikkerhed var Audi e-tron udstyret med bur og et racesæde med 6-punktssele. Selve køretøjet var udstyret med en sikringsanordning, hvorigennem et sikkerhedskabel blev kørt, men der var ingen træk-enhed.

Audi gennemførte projektet i samarbejde med østrigske Red Bull, hvilket var understreget af specielle stafferinger på bilen, og de to virksomheder er ligeledes langvarige partnere ved Hahnenkamm Race.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (3134 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?