Det er ikke fælt mange år siden elbilen Polestar dukkede op på det danske marked, faktisk var det midt under Corona-pandemien, at de lancerede elbilen Polestar 2 i Danmark. Nu er de så klar med en opgradering til den, nemlig Polestar 2 MY24.
Den blev lanceret på et pressemøde i går, hvor Henrik Bang, administrerende direktør for Polestar i Danmark, også fortalte lidt om, hvordan det er gået for bilproducenten siden de kom til Danmark.
I løbet af det sidste halvandet års tid har Polestar formået at sælge 2.800 biler i Danmark, og samtidig har de åbnet adskillige showrooms, som de kalder for Spaces, hvor folk kan komme forbi og se bilen inden de køber den – online naturligvis.
Polestar 2 MY24
For lige at starte med den opdaterede Polestar 2. Så har Polestar gjort en række ting for at gøre bilen mere komfortabel og ikke mindst mere effektiv – så den kan køre længere på strømmen.
På designsiden er der ikke sket det store, det er jo stort også samme bil. Men et par småting er der dog sket. Bilen har blandt andet droppet den traditionelle grill på forsiden af bilen og i stedet indført en SmartZone – en kompakt flade, som der indeholder nogle af bilens vigtigste aktive sikkerhedsfunktioner, herunder frontkameraet og en mid-range radarsensor.
Herudover er alufælgene i performance-pakken blevet opdateret for at give den nye Polestar 2 et mere sportsligt udtryk i stil med Polestar 3 (der lanceres senere på året).
Polestar 2 MY24 har fået en ny generation af elmotorer og invertere, der skulle styrke effektiviteten og ydeevnen. Single motor-varianter er nu baghjulstrukne og drives af en nyudviklet permanent magnetmotor og siliciumkarbid-interter. Ydevnen kommer på på 220 kW og har fået et drejningsmoment på 490 Nm. Dermed skulle accelerationen 0-100 blive på 6,2 sekunder.
Dual motor-varianterne er også baghjulstrukne, hvilket skulle give en forbedret ydeevne og komfort. Den bagerste motor er den primære drivkilde, der på forakslen understøttes af en ny asynkron motor. Dermed får den en total ydelse på 310 kW og 740 Nm og en 0-100 acceleration på 4,5 sekunder. Polestar fortæller også, at for at forøge effektiviteten så kan frontmotoren kobles helt fra, når den ikke er nødvendig, og når der skal bruges ekstra kraft, så kan den slås til øjeblikkeligt. Noget der naturligvis sker helt automatisk.
Der kommer også en performance-version, hvor ydeevnen kommer op på 350 kW og får en 0-100 acceleration på 4,2 sekunder.
Rækkevidde og opladning forbedret
Den nye Polestar 2-version har fået et opgraderet lithium-ion-batteri, der skulle give bedre effektivitet og kapacitet, og ikke mindst hurtigere opladningstider. Long Range har fået et 83 kWh-batteri fra CATL, Standard Range-varianterne har samme kapacitet på 69 kWh fra LG Chem.
Det skulle give Long range dual-motor versionen en rækkevidde på 592 km ifølge WLTP. Standard range Single motor-versionen får en rækkevidde på 518 km ifølge WLTP, mens Long Range single motor-varianten får en rækkevidde på 635 km ifølge WLTP.
Men huske lige, at det er standardværdier, ikke noget du vil komme til at opleve i virkeligheden. På samme måde som med benzinbiler – der passer de opgivne værdier heller aldrig med virkeligheden.
Samtidig skulle det være muligt at kunne oplade fra 10 til 80% langt hurtigere end tidligere. Det svinger fra model til model, men omkring 25-35 minutter er hvad Polestar lover med de nye version af Polestar 2.
Herunder kan du se specifikationer og priser opgivet fra Polestar:
Polestar stiger i popularitet i Danmark
Der er ingen tvivl om at Tesla er det mest populære elbilsmærke i Danmark, og det meste af verden. Men Polestar er ganske tilfredse med deres udvikling i Danmark. Oprindeligt var der ingen der kendte brandet i Danmark, men Henrik Bang fortæller, at nu er der 40% af danskerne der kender mærket, hvilket han betragter som en stor succes.
Faktisk har Danmark, indtil sidste år, været det land i verden, hvor Polestar havde den højeste markedsandel. På spørgsmålet om, hvor stor markedsandelen for Polestar er, fortæller Henrik Bang at når de måler på det samlede antal elbiler i Danmark, så har de en andel på 5%, men hvis de måler indenfor, hvad de kalder for primo-versionerne, hvilket er topmodellerne blandt elbiler, så har de en andel på 14%. Præcist hvad Primo-versionerne af elbiler er, blev dog ikke defineret nærmere.
Henrik Bang blev spurgt om, hvordan Polestar, og elbilsmarkedet i helhed, reagerede på de store prisnedsættelser som Tesla har gennemført på visse af deres modeller.
Her var Henrik Bang ikke i tvivl om, at Teslas manøvre havde rystet markedet. Han mente dog også, at det primært var generalistmarkedet af elbiler det var gået ud over. Men at primo-markedet også havde taget en hug.
“Men der er ingen tvivl om at Tesla har ændret ved bilmarkedet og det er spændende,” fortæller Henrik Bang.
Polestar har dog ingen planer om at justere priserne.
“Vi har et ansvar overfor vores kunder. Alle der har købt en af vores biler, skal ikke opleve at vi pludselig sænker priserne,” forklarer Henrik Bang.
Bæredygtighed
Polestar har en plan om at fremstille biler med en 0% CO2-aftryk inden 2030, hvilket er en meget ambitiøs plan. Det betyder blandt andet at de er med i et forskningssamarbejde omkring at kunne bruge batteriet i bilen som batteri for alle der f.eks. har solceller.
“Men det skal gøres med omtanke, for vi skal hele tiden tænke på batteriets levetid,” siger Henrik Bang.
Polestar, der trods kontor i Sverige, er en kinesisk bilproducent (Volvo er jo også kinesisk ejet), får stadig produceret og samlet Polestar 2 i Kina, mens den kommende Polestar 3 bliver samlet i både Kina og USA.
På spørgsmålet om, hvorvidt Polestar har planer om en bilfabrik i Europa kunne Henrik Bang fortælle, at Polestar i øjeblikket udelukkende har planer om at lave en batterifabrik i Europa, men altså ikke en bilfabrik.
Men hvis Polestar ønsker at være bæredygtige og have et 0% CO2-aftryk, skulle det undre om der ikke også kommer en bilfabrik i Danmark.