Opdateret: Audi Danmark har oplyst til Tech-Test at bilens navn er Audi E-Tron ikke 2020 E-Tron som vi først skrev. Samtidig oplyser det også at rækkevidden er 400 km og ikke 380 som vi skrev. Artiklen er hermed opdateret, og vi takker Audi Danmark for at gøre opmærksom på de faktuelle fejl.
Det er ikke småting vi kan se frem til, når det kommer til den Audi der skal tage kampen op mod Teslas dominans på elbilmarkedet. Vi kommer til at se en bil med sidespejle uden sidespejle (det forklarer jeg om lidt), og et imponerende indre.
For nyligt afslørede Audi så detaljer om den bil de ønsker skal konkurrere mod Tesla. E-Tron er navnet, den har tre motorer, træk på alle fire hjul og ikke mindre end 429 hestekræfter.
Det virker i sig selv ret imponerende, men når det kommer til distance, så mangler den stadig lidt for at komme op på siden af Tesla. Audi selv mener at den vil kunne klare omkring 400 km efter WLTP målemetoden hvilket nok er fint, men stadig et par hundrede km mindre end en Tesla klarer på en god dag. Her skal jeg så også lige sige, at Tesla ikke er målt efter WLTP, der er en europæisk standard. Men min egen test af Tesla viser en aktionsradius på omkring 500 – 550 km på en fuld opladning.
Opladningen er tæt på Teslas hastigheder, hvor du på 30 minutter kan få strøm nok til omkring 300 km. Ganske fint. Men det kræver så en 150 kW-stander, og dem er der ikke for mange af i Danmark – endnu.
Men indvendig er den ret imponerende, og specielt deres virtuelle sidespejlssystem. Der er ikke de traditionelle sidespejle på bilen. I stedet har E-Tron to små kameraer. Kameraerne viser det live billeder af, hvad der sker uden for bilen på to syv tommer OLED-skærme, der er placeret under vinduet og over dørhåndtaget i både førersiden og passagersiden. Kameraernes vinkel kan justeres og programmeres så de hjælper chaufføren med at flette i trafikken, parallelparkere og udføre vanskelige sving, som fx i et p-hus.
Når du så sætter dig ind bag rattet, så får du dig virkelig en overraskelse. Instrumentbrættet er et virtuelt cockpit, hvor der er et dobbelt Multimedia Interface (MMI) system, hvor den øverste skærm håndterer navigation, musik og telefon-apps, og den nedereste skærm klarer klimakontrollen til både passagerer og chauffør. Og vanen tro, så har Audi en masse knapper på rettet.
Lyden er dansk, med et 16-højttalere Bang & Olufsen 705 watt preminum audio-system, og Audi lover samtidig at bil og vejstøj ikke vil genere, for bilen er lyddæmpet – om man stadig kan høre horn og udrykning vides ikke, men mon ikke Audi har taget forholdregler her?
Prisen bliver på omkring 89.000 dollars (dansk pris kendes ikke), og det er for mindste model. Mit gæt er, at vi her får en bil tæt på 1,5 million danske kroner.