IoT-gadget skal sikre korte ture under bruseren

Den danske tech-virksomhed Aguardio og Telia har indgået et samarbejde om en ny IoT-løsning, som skal gøre det enkelt og intelligent at spare på badevandet

Forbruget af varmt vand bør begrænses af hensyn til vores klimaaftryk. Hvert minut under bruseren koster nemlig cirka 10 liter varmt vand, hvilket trækker på vores fælles vandressourcer og koster i energiregnskabet.

De daglige rutiner og etablerede vaner er dog notorisk vanskelige at ændre på – og når først vi står og synger under det varme vand i bruseren, så ryger de gode klimaintentioner desværre ofte ud med badevandet.

Nu har det danske firma Aguardio udviklet og lanceret en løsning, der effektivt kan hjælpe dig med at ændre badevaner og dermed spare vand og energi.

Vandbesparelse på 24%

Produktet, Aguardio G2, er en lille IoT-enhed, der placeres i badet. Via unikke sensorer tænder Aguardio G2 selv, når du går i bad. Et lille ur på enheden tager herefter tid på badet, og gør dig via displayet opmærksom på, hvor længe du har stået under bruseren.

Bevidstheden om og visualiseringen af brusebadstiden har vist sig at være særdeles effektiv til at afkorte længden på vores brusebade. Et projekt over ti måneder på Cranfield University i England dokumenterede således en vandbesparelse på hele 24 procent.

Aguardio G2 monteres uden tilkobling på boligens forsyningssystem eller wifi. Enhedens sensorer sender oplysninger om badets længde til datalagring online, og via mobiltelefonen kan du få overblik over udviklingen i husstandens bademønster:

Vores filosofi er, at skal vi i fælleskab begrænse forbruget af vores fælles ressourcer og bekæmpe klimaforandringerne, så skal det være nemt og enkelt. Og gerne lidt sjovt – for ellers får vi ikke alle med. Derfor er vi super glade for samarbejdet med Telia, der gør Aguardio-løsningen endnu mere simpel at installere og benytte.

Thomas Munch-Laursen, CEO i Aguardio

Plug & play med IoT

Den tidligere udgave af Aguardios produkt skulle kobles på ejendommens wifi-netværk – hvilket medførte nogle praktiske udfordringer på grund af begrænset rækkevidde på routere, løbende udskiftning af password mv.

Den nye udgave, Aguardio G2, er baseret på Telias IoT-teknologi og er udstyret med et SIM-kort, der aktiveres, så snart produktet tændes første gang. Det er enkelt og effektivt, og medvirker til at produktet har potentiale til at nå et langt større antal brugere og derigennem bidrage til at begrænse vand- og energiforbrug i stor skala.

Samarbejdet mellem Aguardio og Telia betyder nemlig, at Aguardios produkter kan lanceres på nye markeder i bl.a. Storbritannien og Australien, eftersom Telia via egne selskaber og partnerskaber kan levere IoT-teknologi og SIM-kort, der fungerer over det meste af verden:

Samarbejdet med Aguardio illustrerer konkret det klimamæssige potentiale ved IoT-teknologi. Løsningen er nem at implementere og installere – og gevinsten for klimaet og økonomien er meget håndgribelig. Gennem samarbejdet med Aguardio medvirker vores mobilteknologi og IoT til teknologiske fremskridt, der støtter den grønne udvikling.

Mortimer Liebman, direktør for Telia Enterprise

Teknologi kan ændre verden

Aguardio G2 er udvalgt af Solar Impulse Foundation som én af 1000 tekniske løsninger, der har potentiale til at beskytte miljø og klima på markedsbetingelser.

Opfindelsen kan bruges i private husholdninger, men er allerede solgt til adskillige hoteller og campusser (universiteter) rundt omkring i Europa – og ambitionen er desuden at øge samarbejdet med boligafdelinger og ejerforeninger om fælles indkøb og installation. Det enkle set-up gør Aguardio G2 nem at skalere, hvilket øger den miljø- og klimamæssige effekt.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2966 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvis du ikke allerede får vores nyhedsbrev, har du her muligheden for at tilmelde dig.

Vi udsender 1 gang om ugen, så vi kommer ikke til at spamme din mailboks.

Vi holder dine data private, og deler dem ikke med tredjepart