Polestar på vej med ny SUV-model

Polestar 4 er navnet på en helt ny SUV der bliver en blanding af en SUV og en coupé - lover producenten

Polestar 4. Foto: Polestar

Elbilsproducenten Polestar har ikke været så længe på markedet, men har allerede fået et pænt stort marked og ikke mindst en stor fanbase. Nu er de så klar med deres SUV-model – Polestar 4, der ifølge dem selv er en elektrisk performance SUV-coupe.

Polestar 4 skulle forene aerodynamikken fra en coupé med pladsen fra en SUV. Dermed skulle Polestar 4 placere sig mellem Polestar 2 og Polestar 3 når det kommer til størrelse og pris.

Ifølge en pressemeddelelse skulle Polestar fortsætte de designmæssige nøgleelementer, der først blev fremvist i Plestar Precept-konceptbilen. Det betyder blandt andet at bagruden er sløjfet, og at opdelingen af de dobbelte frontklingelys er blevet suppleret af Polestar-symbolet med præcis belysning nedefra.

Polestar 4 skulle også have fået en forbedret aerodynamik takket være et lavt frontparti, udtrækkelige dørhåndtag , rammeløse vinduer og optimerede aeroblade bagerst. Alt i alt noget der i høj grad ligner inspiration fra Tesla (og inspiration er altså en rigtig god ting, siger jeg bare).

Ifølge Polestar er den nye bil bygget på en bæredygtig platform, Sustainable Experience Architecture-platform. Bilen har et stort karosseri og en akselafstand på 2.999mm, bilens længde er på 4.839mm, bredden på 2.139mm og højden på 1.544mm.

Udover at det giver en stor bil udvendigt, giver det også masser af plads inde i bilen, ikke mindst på bagsædet. Polestar 4 skulle også være udstyret med rolig belysning, der er inspireret af solsystemet.

Bilen er udstyret med et glastag i fuld længde, hvilket i øjeblikket ser ud til at være på vej til at blive standard på alle nye elbiler. Men Polestar tager dog taget et niveau videre, for det bliver muligt at få taget med elektrokromatisk funktionalitet, hvilket betyder at du kan vælge om det skal være gennemsigtigt eller farvet, blot med et klik på en knap.

Der er monteret et sekundær medie- og klimakontrolskærm mellem forsæderne for at gøre det muligt for passagerer på bagsædet selv at justere temperatur – og spille musik.

Det fysiske bakspejl er fjernet og erstattet af en skærm i høj opløsning, de vise et realtidsbillede fra et bagkamera monteret på taget af bilen, der skulle give et bredere synsfelt end de du får i det traditionelle bakspejl.

Det er også muligt at deaktivere det digitale realtidsbillede, og i stedet se passagererne på bagsædet – hvis det er ønskeligt.

Der er mange spændende tiltag i bilen, ikke mindst når det kommer til bæredygtighed. Blandt andet bruger Polestar nemlig blockchain-sporbarhed af farlige materialer i batterierne, og der bliver lavet en livscyklusvurdering, der viser bilens reelle CO2-aftryk.

Alle tæpper i bilen er fremstillet af genbrugsplast, og gulvtæpperne er fremstillet af ECONYL, der indeholder genanvendt fiskenet.

Dørpaneler er fremstillet af NFPP, hvilket resulterer i top til 50% mindre ny plads og en vægtbesparelse på op til 40%, oplyser Polestar.

Mange hestekræfter

Men selvom Polestar 4 er en stor bil, så er det også en hurtig bil. Faktisk oplyser Polestar selv, at en har en acceleration fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder med en maksimal effekt på 400 kW, hvilket svarer til 544 hk.

Der skulle både komme en version med dobbelt- og single-motor, hvor single-motorversionerne altid er baghjulstrukne. Versionen med dobbelt-motor får semi-aktiv affjedring med to motorer, og så får Long Range Dual Motor-varianten en rækkevidde på op til 560 km WLTP. Hvis du ikke har brug for begge motorer, kan du frakoble den forreste elmotor, men hvorfor skulle man lige vælge at gøre det?

Long Range Single Motor-versionen har 200 kW (272 hk) og en rækkevidde på op til 600 km WLTP.

Inde i kabinen er der et 15,4″ horisontal skærm, drevet af Android Automotive OS, og den driver infotainmentsystemet. Den har indbygget Google Assistant, Google Maps og Google Play.

Lyden er leveret af et Harman Kardon-lydsystem – som ekstraudstyr altså. Det giver dig 12 højttalere og en 1.400 watt-hybridforstærker.

På sensor/kameraområdet er der 12 kameraer, 1 radar og 12 ultralydssensorer som standard. Hertil kommer et fører-overvågningskamera, der overvåger førerens øjne og hovedbevægelser, for at hjælpe med til at undgå uheld i forbindelse med træthed eller uopmærksomhed.

Polestar 4 bliver først lanceret i Kina til november i år, og i starten af 2024 skulle den så dukke op i Europa. Polestar oplyser at de vejledende lanceringspriser kommer til at starte på 60.000 EUR, eller omkring 450.000 danske kroner. Men mon ikke prisen bliver noget højere inden den kommer til Danmark?

Tjek priser på bredbånd

Tech-Test har indgået et samarbejde med Samlino så du kan tjekke bredbåndspriser og ikke mindst muligheder for bredbånd på din adresse.

Det er helt gratis og Samlino skal ikke bruge andet end din adresse for at levere priser til dig.

Når du har indtastet adressen i feltet herunder, bliver du sendt til Samlino, hvor du får vist resultatet, og hvor du kan indsætte flere filtre, hvis du har bestemte behov for dit bredbånd.